Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Pontus_pf

Dålig tomgång, bättre när jag pumpar!

Rekommendera Poster

Jag har en Mariner 60hk från -79 som det är dålig tomgång på. För att den inte skall stanna så måste jag ha den på lite gas. Om jag pumpar å pumpar allt vad jag kan på blåsan som sitter på slangen så ökas varvtalet kraftigt efter en liten stund och håller i sig så länge jag pumpar. När jag sedan slutar att pumpa sänks varvtalet återigen och har jag ingen gas så dör motorn. Jag har för övrigt bytt bränsleslangen och blåsan (och EN av anslutningarna). Blåsan blir ganska så hård INNAN starten när jag pumpar. Pumpar jag väldigt fort så blir det ungefär så att varannan gång är den hård och varannan gång är den mjuk. Pumpar jag långsamt är den hård hela tiden. Jag tycker inte motorn går ritkigt rent heller, men om det är nåt tändningsfel kanske man inte kan avgöra förens man fixat bränslefelet först? Vart tror ni felet ligger? Uppenbarligen så går den ju bättre (varvtalet stiger iaf, svårt att höra om den går bättre) när jag pumpar, så något med bensintillförseln borde det ju vara? Eller? /Pontus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis gummimembranet i bränslepumpen som är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Bossee, titta på bränslepumpen först. Ifall det mot förmodan inte är fel på denna eller packningen mellan dom och vevhuset så vet jag inte vad det kan vara./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det är det jag också tror att det kan vara, dels efter vad jag läst i handboken och efter vad en på Marinshopen sa. Men han litar jag å andra sidan inte helt på för han sa nåt helt annat andra gången jag var där och tänke köpa. De två membranen kostar över 400kr tillsammans så jag hade tänkt köpa hela pumpen istället för 866kr, men man vill ju inte lägga ned några pengar i onödan. Man ser nämligen inget på membranen att de skulle vara dåliga, men tydligen ska ett minimalt hål räcka för att motorn ska gå så dåligt? Om jag skulle ha skit i förgasaren, en läcka eller nåt annat (inte i pumpen då), skulle symtomen kunna vara likadana då? Alltså att den går upp i varv när jag pumpar på blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du den som sitter på själva pumpen runt det lilla hålet, som man sedan sätter mot motorns lilla hål? Eller finns det någon packning eller gång innanför motorns lilla hål som kan vara paj eller igensatt? Kan tillägga om det inte framgick i mitt första inlägg att den går bra om man lyckas få i växeln och sedan kör ganska så fort med den (när båten är i vattnet alltså). Och sedan om man gör för långsamt börjar den gå dåligt för att tillslut stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer det nog kosta dig 400 kr att få reda på om det är membranet i bränspelumpen som är dåligt. Det blir en chansning i så fall. Det är detta som är det knepiga när man skall felsöka själv. Det blir gärna en karusell av utbyte av div delar som sen inte visar sig vara nåt fel på. Har du gjort rent förgasarna? Om de stått med bensin i hela vintern kan de ha kleggat igen. Du kanske skulle prova med det innan du satasr på mebranet på bränslepumpen. Stiften är OK va (rätt typ, gapet och allmänt i bra skick)? Bränslefiltret rengjort? Kollat att tankens ventilation är öppen när du kör? Kollat att det inte är tätt i röret som suger bensin i tanken? Och färsk bensin? Inget vatten i tanken? För mager inställd blandning? Hur är det på din motor, måste tändningen ställas manuellt eller har den automatisk IC tändning som sköter inställningen elektroniskt själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Jag har en 78:as yamaha och den betedde sig precis som din förutom att jag aldrig fick blåsan riktigt hård. Jag fick byta blåsan för den var dålig samt anslutningen till motorn. Efter detta gick inte motorn bra iaf på tomgång. Då visade det sig att förgasarna var osynkade så dessa behövdes synkas. Efter detta går den så bra en 78:a kan gå. mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus

bossee: Tack där fick jag en del saker att gå igenom, ifall det inte blir bättre när jag bytt bränslepumpen. Men jag struntar i att byta membran och köper en helt ny pump istället för 740kr (vart billigare än vad de sa i början). Så om det skulle vara vatten i tanken (ny bensin är det, men kanske vatten kvar sedan tidigare?), igensatt i förgasaren bränslefilter osv så kan man alltså få samma problem, att du går bättre om man pumpar? För mager inställning tror jag inte det är, har provat fram och tillbaka i höstas med det. Dessutom står det i manualen att de ALLTID ska vara på 1 1/8 varv utskrivat, att de aldrig skall röras. Marcus: När du säger att de var dåligt synkade, vad menar du då? (nybörjare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Pontus, jag menar det lilla hålet som sitter dels in till vevhuset, dels i pumpen. Är inte packningen riktig så får du inte tillräckligt vacum vid låga varv./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att bränsleslangen inne i motorn (från anslutningen till pumpen eller från pumpen till förgasaren) kan vara torr som bakelit (om den inte är bytt på 26! år...)å då suger den tjuvluft där. Jag hade felet du beskriver och löste det med nya bränsleslangar inne i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du gör allt detta så,,snälla kolla att det inte drar tjyvluft från tanken,,slet mitt hår med en dj-la 70hästare en gång i tiden o trodde att jag gjort allt,o efter att jag tog en annan trycktank gick motorn perfekt,,då hade halva säsongen gått,,ditt fel låter nåt liknande,,nÅja,,, Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet. Det blev bättre efter jag kom på att öppna luftskruven på tanken. Men inte helt bra så jag skall köra igenom era tips ovan. /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus_pf

Nu har jag köpt en ny bensinpump, men såklart blev det inte bättre av det... Jag skruvade även upp förgasarna, men de såg helt rena ut. Jag använde inget rengöringsmedel men allt såg rent ut så det kan jag inte tänka mig att det behövdes. Däremot så hittade jag en lös BRICKA, ungefär 2cm stor, som låg löst i området innanför den ena förgasaren. Hur den hamnat där har jag ingen aning om, men jag är rätt övertygad om att den inte ska ligga där. Eller vad säger ni...? Hade lite förhoppningar om att den kanske skulle gå bättre efter att den var borta men det gjorde den inte. Hoogan Tjuvluft från tanken? Vad är skillnaden mellan att ha luftskruven öppen och att den drar tjuvluft? Vad jag har förstått det så går det väl t.o.m . att ha tanklocket helt öppet, bara det att det lär skvätta ut när man kör. Att byta de inre slangarna lär väl inte kosta mycket så det kan jag ju prova på, även om de ser ok ut. Hur synkar man förgasarna? Eftersom den varvar upp när jag pumpar på blåsan, tyder det med all säkerhet på att det är bränsletillförseln det är fel på, eller varvar den upp på alla motorer även när de fungerar bra? TÄnker på att tändningen kanske krånglar, vilket jag inte är någon hejare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter som att antingen får tanken inte den avluftning som behövs eller så har du tjuvluft från bränsleslangen vilket gör att det inte blir det vaccum/sug som krävs för att få rätt bränslemängd till motorn. Detta kan även förklara varför det går bättre när du tvingar bränsle, genom att pumpa, till motorn. Hade problem med en 135hk mercury innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,, Jooo,,skillnaden är väldigt stor som föregående inlägg påpekade så tjyvluft i nån slanganslutning vid tanken ger inget som helst undertryck,,för sugningen av bränsle,,medan att köra med helt tät tank utan tilluft drar vacum itanken,,,men en bricka du talade om,,,nu kan jag vara ute o cykla lite grann,,,,men det kan vara så att det är nån strypning,så kolla om du har en sån bricka sittandes fast i fler förgasare ,,plocka då bort allihop,,så får du dessutom en starkare motor,, det är ju så att man tillverkar ofta en o samma motorstorlek till flera hästkraftsalternativ,o stryper vissa för att få ett bredare modellprogram,,o jag vet nånstans i bakhuvet att det finns de som bara strypt med ,,typ brickor i för att förminska insugsdiametern,,men som sagt det är ett höftskott,,kanske värt att kolla??om dessutom en av dessa brickor hamnat på trekvart så kan det ställa till förtret med bränslemängden till den cylindern,,,, ,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan nu är jag här igen! :cry: Jag har bytt slang med blåsa, en anslutning som såg dålig ut. De jag har kvar nu ser okej ut och jag kan inte tänka mig att de läcker. Inne i motorn ser slangarna okej ut, det är iaf inga sprickor i dem, och blåser man i dem känner man att det kommer luft i andra sidan (är ju bara små stumpar mellan de olika delarna) Förgasarna skruvade jag upp och det såg inga geggigt ut nånstans. Bensinpumpen är bytt. Fortfarande är det så att när jag pumpar intensivt ett litet tag på blåsan så går den efter en stund på tomgång. Den går även 10-20 sekunder efter det att jag slutat pumpa. Sen måste jag ge den lite gas för att den inte skall stanna. Det jag inte har bytt är tanken. Varför jag inte gjort det är för att jag har två tankar, och sådana fall skulle det alltså vara fel på båda. Vilken iofs inte är någon omöjlighet, men... :-? Kostar ju flera hundralappar att byta om man ska ha rätt märke. Eller funkar en sån här?: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87236 Fel anslutning är det iaf... Det står i reperationshandboken att man skall göra ett trycktest om man använder ett annat märke än orginalet. Såg en till sak idag (eller jag har väl sett det förut med). I nederkanten på luftintaget som sitter innan förgasarna ligger det lite bensin. Ingen jättepöl direkt men det är litegrann. Har det någon betydelse eller skall det vara så. I själva förgasarna finns inga packningar direkt som kan läcka. Kanske vart det långt, men hoppas ändå någon läser:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Byt blåsa igen. Höll på i 2 år med liknande problem, bytte allt inkl. blåsa flera ggr. Bytte slutligen till originalfabrikat på blåsan, och se, allt fungerar perfekt. Lämnade tillbaka dom 2 kopiorna till shopen och fick höra att det var inte bara jag som haft problem. Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke: Jaha okej, men på Marinshopen i Sthlm sa de att blåsan inte har någon funktion alls när motorn väl har startat. Att den bara skall pumpa fram bensinen, och när väl motorn är igång så tar bensinpumpen och de över. Någon som kan bekräfta om det stämmer? Eller har de fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

När blåsan är korrekt har den ingen funktion när motorn väl är igång. Men om backventilen i utgången ur blåsan strular, kan den stoppa tillförseln av bränsle. Som jag tidigare beskrev, jag sökte länge och seriöst efter problemet, i mitt fall är det för långt mellan motor och ratt varför man måste vara 2 för en tur, en som pumpa & en som styrde. Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter också för långt från blåsan. Kanske kan jag flytta blåsan och göra en lång slang så att jag sitter och pumpar i förarsätet, men hur kul är det... Jag tog med en tank som i vanliga fall sitter på en Evinrude 20hk -98 (problemmotorn står fortfarande på land). Bytte till ett Yamaha-munstycke och kopplade in den i motorn, men det vart ingen skillnad. Det där med att pumpa funkade inte ens, men det kan ju bero på att det var en annorlunda tank. Det fanns nämligen ingen luftning på den. Men hur som helst så fungerar den på Evinruden, men inte på den här motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blåsan.... ta bort den helt enkelt då så vet du ju om det är den som strular... har du fått båda felen samtidigt? I så fall kan du räkna med att de hör ihop. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruva loss tändstiften när motorn har självdött, är någon av dom blöta då? Om så är fallet slå av det blöta mot handflatan och lukta. Luktar det inget är det vatten och det är INTE bra... Då har i bästa fall topplockspackningen pajat och i värsta fall är det en spricka i cylindern (har motorn haft vattenrester kvar i blocket och förvarats i minusgrader?). Är läckan minimal så går den bara dåligt på tomgången eftersom motorn vid högre varv orkar trycka tillbaka kylvattnet men inte på tomgången. materialpris för packningar c:a 800:- 4 timmars jobb för en som vet vad han gör. Spricka i cylindern, släng eländet på tippen... det 'ärnt lönt å köste på 'n töckena gammotor når me härnt! D.v.s. leta efter en ersättningsmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...