Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Danne77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Danne77

  • Placering
    Löjtnant
  1. Tack för tipset. Jag skall kolla detta med tändkablarna då jag själv varit inne på samma sak, plockade bort den nedersta tändkabeln och startade. Hörde ingen större skillnad på motorn då så det är möjligt att oxid eller dylikt har satt sig i just hatten på kabeln, Skall putsa upp denna så får vi se.
  2. Har en DF115 från 04. Förra sommaren fick vi problem med vatten i tanken som ställde till med problem vid sjögång. Vi har nu rengjort tanken installerat vattenavskiljare samt bytt det inbyggda bränslefiltret. Båten sjösattes idag och motorn startar och går rent. Vid gaspådrag verkar den orkeslös och varvar max 4000 rpm. Vid snabbt pådrag bluddrar den något. Var kan felet finnas? Svårt att tänka mig bränslesystemet då allt bör vara rengjort eller kan vattnet finnas kvar i förgasare eller i finfiltret? Kan det vara tändkablar eller problem med kamrem? kamaxel eller ventilspel. Någon som upplevt detta? Kan man utläsa felkoder i motorn för att hitta felet likt på en bil?
  3. Hej Gå in på ishopmarine.com och knappa in vilken motor du har. Då får du upp sprängskisser för alla motordelar och kan beställa vilken del du skall ha. Har delen slutat tillverkas finns alltid förslag på piratdelar eller ersättningsdel. Tar en vecka att få hem med airmail. Tänk på att posten tar moms och frakt för delen också så det kommer till ca 30% till priset som anges inkl. frakt men ändå billigare än sverige.
  4. Ta kontakt med en plastfirma som jobbar med plexi o.d. dom formar en efter den gamla rutan utan problem. Blir säkert mycket billigare än orginalet med.
  5. Hade samma bekymmer på min förra båt. I det fallet var det bara snäckor som bestämmt sig för att växa just i mekanismen. borstade bort med stålborse så gick det finfint sedan.
  6. Enklast är om du mäter från motorfästet till nedersta delen av akterspegeln. Finns vad jag förstått massor av olika modeller typ kort, lång x-lång m.m. Mät på motorn du tänkt köpa mellan motorfäste och plattan ovanför propellern (kavitationsplatta?) så tror jag det är rätt. Någon som är av annan åsikt. Du kan också utläsa av din gamla motorns modellbeteckning om det är kort eller lång rigg.
  7. Skall testa komp.prov. och återkommer med resultat. Nej, jag har inte hällt i k-sprit fast jag har bara en 30 liters plasttank som omsätts ganska ofta. Kan ju alltid testa.
  8. Tror jag har en sådan redan men vet inte hur den funkar. Visst är det en stor manometer som mäter trycket eller vacuum? Sätter man den mot tändstiftshålet och kör med starten eller?
  9. Det hjälper inte att pumpa på blåsan. Bränslepumpen är hel och dessutom knappt ett år gammal. Kan vara en teori att den tjuvluftar fast jag tror det inte då jag kollat alla packningar. Dock är en packning som sitter på toppen av den ena förgasaren ganska dålig. Denna går till en inspektionslucka för någon form av kanal. Jag tycker att teorin med dåligt komp pga kolvringar som inte expanderar verkar mer troligt då det verkar komma bränsle till cylindrarna men ej upp till stiften. Det kommer ju bränsle med avgaserna efter en stunds körande med start och gas.
  10. Vet inte om jag är helt fel ute men jag skulle säga att det beror på att propellern har för hög stigning eller att båten legat still så mycket denna sommar att det är fullt med alger och snäckor på botten vilket gör att det blir tungt
  11. Ja, den sitter åt rätt håll. Har kollat alla slangar också och även kopplat in soppaslangen direkt på filtret för att vara säker.
  12. Hej Sakerna som du nämner drar ganska lite ström vilket gör att du måste ha igång dem ganska länge för att de skall dra ur ett batteri. Dessutom har du väl ett startsnöre till din motor så du kan starta manuellt om det krävs. Om det inte finns på motorn brukar det sitta i kåpan eller verktygsväskan.
  13. Hej Har problem med min Evinrude 90 hk -85 Till en början gock den bara på halvgas men startade utan problem och så länge du inte körde fortare än ca. 3000 varv gick det bra. Motorn gav dock mer varv om du chokade den. Bytte filter, pump-blåsa, kollade bränslepumpen, kopplingar m.m. Detta gav resultatet att den inte alls ville starta. Fick då tips om att kilen till svänghjulet kunde gått sönder så tändningen blev fel av alla försök med startmotorn. Det hade den inte. Lade nu kvällen på att montera ner båda förgasarna och blåsa alla kanaler med tryckluft och sedan montera ihop igen. Startar och går på tomgång i 5-10 sekunder. Min känsla är att det inte kommer mer än lite grann bensin till stiften eftersom motorn går bättre om man lossar alla tändkablar och kör en stund med startmotorn och sedan sätter tillbaka dem. Hörde också att det är ett standardfel på OMC att man har problem med kärvande kolvringar som visst skulle expandera då kolven åker tillbaka för att skapa komp till att pressa fram bensin till toppen. Snälla jag behöver tips!!
  14. Hej Låter som om din VRO pump lagt av. d.v.s. pumpen som blandar olja och bensin. Verkar vara ett standardfel på dessa motorer. Troligtvis får du full gas om du pumpar på blåsan till tanken. Jag bytte tille universalpump och blandar numera i bensinen.
  15. Tack för tipsen. Skall testa och mäta. Om jag har fattat rätt så skall jag lossa kontakten från magneten i svänghjulet med de gula sladdarna och mäta på den sidan som går in i klumpen/likriktaren och då få ut ett lågt resistansvärde men inte en ren kortis. stämmer detta? Om jag inte får ut något värde så är det spolen som är kass och den kostar troligen ett par tusen. Om man skall byta den, var sitter den?
×
×
  • Skapa nytt...