Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 Hej jag har en mercrusier 4.3 (1996) som inte vill starta på en gång. Motorn går runt för fullt, eter 10-20 sekunder rör sig visarna typ tankmätaren och då kan den starta men inte tidigare. Vad kan den här fördröjningen bero på? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 2 Juli , 2019 Spännande fel! På en bil med samma motor hade man ju svarat vevaxelgivare. Men en sådan finns väl inte på en så gammal marinversion? Är det förgasare till och med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 Förgasare! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 2 Juli , 2019 Jaha. Samma felsökning som på moppen när man var 15 alltså. Finns det gnista? Finns det soppa? Om ja. Finns det komp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 2 Juli , 2019 Nån backventil på soppaledningen som inte håller tätt så pumpen måste dra upp soppan varje gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 Det käns mer som det är något elektrisk fördröjning! Om det inte kan vara så att den inte ger tändning innan den känner av att det finns sopa! Det verkar som fördröjningen blir längre och längre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juli , 2019 Pröva om den startar om du sprayar startgas direkt i förgasaren. Startar den direkt är det bränsleproblem, annars tändrelaterat om vi pratar generella termer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 När man har försökt starta och visarna rört sig. Kan man pumpa upp sopan med gasreglaget och göra ett nytt start försök, då går visarna upp direkt och den startar på en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 698 Postad 2 Juli , 2019 Det är väl en elektrisk soppa pump på den där, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 698 Postad 2 Juli , 2019 Det finns en säkerhetsfunktion som styrs av oljetrycket när motorn har startat. Stannar motorn så försvinner oljetrycket och pumpen stannar. För att kunna starta så kopplas funktionen förbi när nyckeln är i startläge (startmotorn inkopplad) Maler du tillräckligt länge så byggs ett visst oljetryck upp och då kan säkerhetsfunktionen gå till on läge och pumpen får då spänning den vägen i stället för via tändningslåset. Vad jag menar med detta är att det kan vara något intermittent fel i säkerhetskretsen till pumpen. Har du kollat om den går när mätarna är bortkopplade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 Jag har inte kollat om någon mätare är urkopplad. Det ska göra nästa vecka. Men det käns som vi är något på spåret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 698 Postad 2 Juli , 2019 Vad jag menade med bortkopplade var dom här fördröjda utslagen på mätarna (visarna rör sig) Inte att dom är urkopplade Dvs går soppapumpen när visarna inte rör sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lelle64 1 Postad 2 Juli , 2019 Jag har inte kollat om bensinpumpen går innan visarna har börjat röra på sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser