Jump to content
Tuesday 17 June 2025

Recommended Posts

Hej

En Mercury F75 från 2001 är det jag har. 8 år sedan senaste impellerbytet. Vi håller till på Västkusten. Drivaxeln har fastnat uppe i motorn.

 

Jag har ett mellan rum på ca 3-4 mm. Jag kör rostlösande fryspray, varmluftspistol och kilar.

 

Några tips???

 

Hade härmat lämnat bort detta men inga tider hos verkstäderna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mr3399:

Hej

En Mercury F75 från 2001 är det jag har. 8 år sedan senaste impellerbytet. Vi håller till på Västkusten. Drivaxeln har fastnat uppe i motorn.

 

Jag har ett mellan rum på ca 3-4 mm. Jag kör rostlösande fryspray, varmluftspistol och kilar.

 

Några tips???

 

Hade härmat lämnat bort detta men inga tider hos verkstäderna.

Tyvärr är detta ett vanligt fenomen på Mercury. Vända upp och ned på motorn och verkligen ösa fullt med rostlösning brukar vara det som gäller. Motorolja blandat med lika del lacknafta använde jag själv sist, små sprayburkar blir dyrt i onödan. Bromsvätska är en annan metod,  försiktig dock mot lackade ytor. Låt stå och dra några dagar innan du gör nya försök,  gärna med motorn ännu upp och ned.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack

Behöver man tömma motorolja eller göra andra förberedelser innan man vänder den?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mr3399:

Tack

Behöver man tömma motorolja eller göra andra förberedelser innan man vänder den?

 

Oljan ur brukar räcka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...