Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024

Mr3399

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mr3399

  • Placering
    Kadett
  1. Jag torkade rent splinesen och när jag tog ut den så ser jag att det är fett 1 cm på toppen. Därav min slutsats. Jag brukar alltid ha en växel i när jag monterar. Nu är växeln inte ens nära. Tidigare år så har detta gått hur bra som helst. man kör in tills det tar stopp, rycker i propellern och sista biten drar man i växeln på gashandtaget och så är det klart.
  2. Hej Brukar ta bort växelhuset inför vinterförvaringen och det brukar gå bra att montera tillbaka. Nu så går det inte. Toppen på drivaxeln så ser jag att splines går in 1 cm sedan är det total stopp. Jag tagit bort impellerhuset för att utesluta det. Jag har vridit på vevhjulet. Både med & utan växel. Jag ser att jag har en bit kvar till växelskiftaren så det är inte den.
  3. Med separat mätare. Kommer precis från båten och med lite mer tid så ser jag att det läcker från drivaxeln. Har en ihop rostad drivaxel som jag tänkte spara till hösten men vi verkar ha dragit lite för mycket. Antagligen något mellanlager. Eller vad tror du?
  4. Tjena En fråga om oljetryck för min 4 taktare Mercury. Tjuter konstant efter start. Jag har mätt upp trycket och det är lågt på tomgång men när jag ökar varvtalet är trycket normalt. Jag har bytt oljekontakten. Oljemängd OK Färg på oljan är som ny. Kör enligt tillverkaren 25w/40 QuickSilver olja. Två år sedan bytet och ca 20 gångtimmar sedan dess. Vad mer kan jag kolla innan den får åka till verkstaden? Tack
  5. har precis avverkat samma historia med min Merc F75 2001. den dog vid tomgång. Jag lämnade in den och de gjorde rent förgasarna. Kan tydligen komma skit från drivmedel. Du kan prova först med något lämplig tillsats som löser upp. Ex Biltemas Bensintillsats för 75 spänn.
  6. Tack Behöver man tömma motorolja eller göra andra förberedelser innan man vänder den?
  7. Mr3399

    Drivaxel fast.

    Hej En Mercury F75 från 2001 är det jag har. 8 år sedan senaste impellerbytet. Vi håller till på Västkusten. Drivaxeln har fastnat uppe i motorn. Jag har ett mellan rum på ca 3-4 mm. Jag kör rostlösande fryspray, varmluftspistol och kilar. Några tips??? Hade härmat lämnat bort detta men inga tider hos verkstäderna.
×
×
  • Skapa nytt...