Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Limma i sittbrunn

Rekommendera Poster

En annan tråd jag startade kom vi in på att limma fast saker i sittbrunnen, och det kanske är ett ämne som fler kan ha nytta av och som passar i en egen tråd.

 

Så, vad har ni för erfarenheter av montera olika grejer med lim i sittbrunnen? Vilka lim fungerar bra och varför, och vilka ska man undvika?

 

Oftast kan man ju borra hål istället och skruva fast det man vill montera, men ibland är det opraktiskt av olika skäl.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av lim alls faktiskt.

 

Vi har täckt ett par hål för kompasser vi monterat bort med segeltejp.

 

Just nu provar vi olika plotterplaceringar och använder då dubbelhäftande tejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man uppväxt på "Karlssons Klister" tejpen så är man djupt misstänksam mot lim. Trä som limmas med stort tryck sitter. Kontaktlim fungerar men inte alltid.

Visst finns det lim som funkar men man måste vara mycket noggrann vid montering.

Bäst tycker jag akryllim (Monteringstejp hos Biltema) fungerar. Använder det till tex LED strips men jag tror det bra fungerar inomhus.

Skruvar man fast så sitter det kvar, det är enkelt att ta bort och det blir inga skador eller fula märken när man avlägsnar det.

Kan jag så använder jag mutternitar, det fungerar mycket bra. Tar man bort så sätter man dit en skruv, ser snyggt ut och inget som sänker andrahandsvärdet på båten.

Ska det vara tät så kör jag med silikon, håller i evigheter och lätt att avlägsna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyuretan typ Sika 291, Simson MSR eller Biltemas variant m fl fäster ju väldigt bra på de flesta material utom mjuka plaster. Det märker man ju tydligt när man tätat med dessa och vill ta bort något... Svårt att få bort tätmassan, där är silikon förstås betydligt enklare (vilket också gör att silikon generellt inte är lika bra som tätning). PU-lim verkar åldras väldigt sakta, jag har limningar på Greip som suttit exponerade för sol och väder i 25 år och sitter som berget.

 

I badrum (nu är jag i land alltså) limmas ju mer och mer grejor för att inte punktera ytskikten, toalettstolar limmar man med silikon och duschblandarfästen etc med något som jag misstänker är PU. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Greip:

vilket också gör att silikon generellt inte är lika bra som tätning

Jodå, som tätning är det ypperligt med mycket goda åldringsegenskaper mm. 

Men det är inte bra som lim.

Sen finns det andra sorter av silikon som går att limma med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sätta fast saker som kompassen, LED-lister, saker i bilen m.m. = 3m VHB-tejp, gärna den med skumkärna som är lite tjockare. Dyr, men ingen annan dubbelhäftande funkar lika bra.

 

Limma saker = Sika 291 eller Biltemas variant (Marintätning, finns även i en lite mer flexibel transparent sort). Har limmat massor av t ex plywoodbitar som fästplattor där det inte går att skruva p.g.a. enkelskrov.

Vanligt silikon är däremot tämligen uselt som lim, med några undantag. Dessutom blir det svårt att limma något annat om det så ens finns en gnutta silikon kvar på ytan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Sätta fast saker som kompassen, LED-lister, saker i bilen m.m. = 3m VHB-tejp, gärna den med skumkärna som är lite tjockare. Dyr, men ingen annan dubbelhäftande funkar lika bra.

Det är väl Akryltejp? Funkar kanon.

Biltemas variant heter monteringstejp, de få sker jag satt med det sitter kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en brandvarnare med 3m-tejpen i det putsade taket i vår första lägenhet. När vi skulle ta ner den tre år senare lossade putsen istället för tejpen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborrband. Har ett sådant på telefonen och motparten på skottet i sittbrunnen. Även på en liten plastbit i ena änden av en snörstump med en klämma i andra änden. T.ex. som fångrem för telefonen när man sitter i en skidlift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-03 vid 10:06 skrev bhemac:

Jodå, som tätning är det ypperligt med mycket goda åldringsegenskaper mm. 

Men det är inte bra som lim.

Sen finns det andra sorter av silikon som går att limma med.

Vad bra att du hittat silikon som funkar bra som tätning. Själv har jag mest dåliga erfarenheter av vidhäftningen. PU fäster alltid men är ett elände att få bort. Vilken silikon rekommenderar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Greip:

Vad bra att du hittat silikon som funkar bra som tätning. Själv har jag mest dåliga erfarenheter av vidhäftningen. PU fäster alltid men är ett elände att få bort. Vilken silikon rekommenderar du?

Som tätning vill jag ha det som en packning dvs väldigt lite vidhäftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...