Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mil

Teleflexstyrning

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har problem med att jag måste hålla hårt i ratten annars drar motorn så båten styr barbord. Har någon något tips på hur man kan justera teleflexstyrning så den styr rakt? 

Det är en Askeladden 16 ht jag har.

tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mil:

Hej, 

jag har problem med att jag måste hålla hårt i ratten annars drar motorn så båten styr barbord. Har någon något tips på hur man kan justera teleflexstyrning så den styr rakt? 

Det är en Askeladden 16 ht jag har.

tacksam för tips!

Så brukar det vara.

Det är propellerns rotationsriktning och moment som är orsak till det.

Det brukar finnas en kombinerad trimfena och offeranod på undersidan av utombordarens kavitationsplatta som man kan vrida litet (som ett litet roder) för att kompensera sneddragningen. Kolla först att denna trimfena är intakt.

Sedan brukar det finnas en friktionsbroms på styrningen, en liten ratt eller större skruvskalle att bromsa styrkabeln med.

För att få ratten rakt på teleflexstyrningen… nu blir jag osäker, men finns det någon förskruvning att justera med bak vid styrkabelns infästning vid motorn?

Att flytta på ratten på axeln funkar inte så den inte sitter på splines som på en bil, utan på en kona med en kil i kilspår (="halvmåne").

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mil:

Tack för info!👍

Visst, kolla dessa grejerna, men det kan se olika ut på olika motorer och olika styrningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att den lilla trimfenan kan justeras så i en specifik fart med motorn trimmad i ett speciellt läge kan man få den går rakt , men ökar man eller minskar farten så drar den snett. Jag tyckte det var farligt spikat bytte till en nfb -styrning. Den har inbyggd broms och håller ratten i det läget ratten släpps. Suveränt. Rekommenderas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev M__G:

Min erfarenhet är att den lilla trimfenan kan justeras så i en specifik fart med motorn trimmad i ett speciellt läge kan man få den går rakt , men ökar man eller minskar farten så drar den snett. Jag tyckte det var farligt spikat bytte till en nfb -styrning. Den har inbyggd broms och håller ratten i det läget ratten släpps. Suveränt. Rekommenderas. 

 

1 minut sedan skrev Mil:

Ok, tack

Sedan kan det ju naturligtvis vara så också att motorn på något vis sitter snett monterad på båtens akterspegel. Det är väl ovanligt att båtarna är sneda i kölen, som de venetianska gondolerna, så det är väl en långsökt spekulation... men hur belastningen i båten, var du och passagerare samt eventuell last finns placerad kan ju påverka gångegenskaperna också.

Sedan går ju sällan motorbåtar helt rakt i vattnet, vanligtvis går dom litet diagonalt, på grund av flera orsaker, propellerns rotationsriktning är en sak, men framförallt vindens riktning, och i vissa fall även om det är strömt kan påverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Sedan kan det ju naturligtvis vara så också att motorn på något vis sitter snett monterad på båtens akterspegel. Det är väl ovanligt att båtarna är sneda i kölen, som de venetianska gondolerna, så det är väl en långsökt spekulation... men hur belastningen i båten, var du och passagerare samt eventuell last finns placerad kan ju påverka gångegenskaperna också.

Sedan går ju sällan motorbåtar helt rakt i vattnet, vanligtvis går dom litet diagonalt, på grund av flera orsaker, propellerns rotationsriktning är en sak, men framförallt vindens riktning, och i vissa fall även om det är strömt kan påverka.

Så kan det absolut vara, eller är. När jag hade styrpulpet med vanlig styrning så gick den att få att gå rakt i väldigt litet spann. Dvs inte behöva hålla ratten, vissa hastighet och visst trim, kom det vågor så jah behövde trimma in eller farten behövde ändras blev det hålla i ratten. Å jädrar vad det svängde om man missade hålla eller tappade greppet. Tyckte inte alls om det beteendet.bytte till nfb, rena fröjden. Kunna släppa ratten och båten höll kursen. Viss kostnad men betydlig säkrare.betydligt trevligare. Ett lyft att köra med. Så här du råd så kosta på det, är min tanke. Sen får man ändå justera fenan så båten går bra i vattnet och bromsen inte behöver hålla i allt för mycket, viss tröghet när den släpper om den bromsar hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på båt och mototefffekt. På min förra femmeters styrpulpet justerade jag anoden två tre gånger innan det blev perfekt. Oavsett fart. Dock drog den lite till höger under acceleration, men väl i marsch 15-25 knop var den stabil. Detta på en Uttern A51 med 50 hästar där bak.  Kan säkerligen skilja med båt och effekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ziggemannen:

På min förra femmeters styrpulpet justerade jag anoden två tre gånger innan det blev perfekt. Oavsett fart.

Kan du beskriva lite närmare vad du gjorde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Köpte själv en Ryds 510GTI med en optimax 75hk i höstas med Teleflex styrning och den drog rejält i ratten till höger. När jag köpte den så Satt det en platt anod på motorn(utan fena) köpte en ny med fena och har justerat in den skapligt nu så nu drar det inget och båten är stabil i marschfart 18-23 knop men vid fullgas så suger båten ner sig lite mer i stäven och den vill dra till höger men detta är svårt att komma ifrån om man inte har en sorts styrning som bromsar.

 

Det jag vill säga är att det gjorde stor skillnad med en rätt inställd Anod/trimfena på motorn iallfall för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@M__G Lånar tråden lite, bytte du styrväxeln själv? Har kollat upp vilken jag har och jag har en Teleflex(seastar) Sh5094S.  Tänkte om du vet vilken NFB styrning du bytte till, jag har tittat på denna. https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/mekanisk-styrning/teleflex-styrvaxlar/styrvaxel-no-feed-back-42

 

Men frågan är om det går att byta rakt av och använda samma vajrar etc. Hur gjorde du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat denna och kan jämföra med en hydraulstyrning? Säg med en 70-100 hk motor. 

 

Är det någonstans mittemellan teleflexstyrning och hydraulstyrning, eller hur blir känslan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Lofhenrik:

nu drar det inget och båten är stabil i marschfart 18-23 knop men vid fullgas så suger båten ner sig lite mer i stäven och den vill dra till höger men detta är svårt att komma ifrån om man inte har en sorts styrning som bromsar.

Även om du trimmar ut? Det brukar bota sådana symtom för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev farn:

Även om du trimmar ut? Det brukar bota sådana symtom för mig.

Ja även om jag trimmar ut. Men har förstått det som att det är skrovet på en Ryds 510 gti som inte riktigt tycker om de höga farterna så det är inte mycket att göra åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lofhenrik:

@M__G Lånar tråden lite, bytte du styrväxeln själv? Har kollat upp vilken jag har och jag har en Teleflex(seastar) Sh5094S.  Tänkte om du vet vilken NFB styrning du bytte till, jag har tittat på denna. https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/mekanisk-styrning/teleflex-styrvaxlar/styrvaxel-no-feed-back-42

 

Men frågan är om det går att byta rakt av och använda samma vajrar etc. Hur gjorde du?

 

Tyvärr minns jag inte om jag använde samma vajer, ett svagt minne av att jag bytte vajer. Det är nog femton år sedan. Minns att något var lite meckigt vid motorn då styrningen och styrningen hål i motorbrunnen inte var i linje, så troligen bytte jag vajer. Men själva växeln vid ratten har jag för mig var lätt att byta. Kan kolla ikväll om jag har något kvitto kvar, står nog där va den hette. Men helt klart samma eller snarlik den du länkade till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev 535GT:

Någon som har testat denna och kan jämföra med en hydraulstyrning? Säg med en 70-100 hk motor. 

 

Är det någonstans mittemellan teleflexstyrning och hydraulstyrning, eller hur blir känslan? 

Jag kan jämföra med hydraulstyrning då nuvarande båt har det. Man kan nog beskriva det som något mittemellan faktiskt. Känslan är som teleflex i stort men så fort du släpper ratten så hålls styrningen i det läget. Enda lilla men:et var att i lägen där motorn vill vrida hårt bromsar styrningen hårt och det kan bli lite trögt första mm åt det håll den bromsar, men ställa om trimfenan så gott det går tar bort det fenomenet till största del. Och jämfört med utan är det lågt pris att betala. Hytaulstyrningen är såklart mjukare och smidigare så ska man välja mellan hydraulstyrning och nfb så är hydraulstyrningen smidigare. Men tror inte hydraulstyrning är ett alternativ  för alla båtar och då är nfb helt klart att föredra före styrning utan. Jag blev mycket nöjd när jag bytte. Inte bara säkrare utan även bekvämare och roligare när man slipper hålla emot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev M__G:

Jag kan jämföra med hydraulstyrning då nuvarande båt har det. Man kan nog beskriva det som något mittemellan faktiskt. Känslan är som teleflex i stort men så fort du släpper ratten så hålls styrningen i det läget. Enda lilla men:et var att i lägen där motorn vill vrida hårt bromsar styrningen hårt och det kan bli lite trögt första mm åt det håll den bromsar, men ställa om trimfenan så gott det går tar bort det fenomenet till största del. Och jämfört med utan är det lågt pris att betala. Hytaulstyrningen är såklart mjukare och smidigare så ska man välja mellan hydraulstyrning och nfb så är hydraulstyrningen smidigare. Men tror inte hydraulstyrning är ett alternativ  för alla båtar och då är nfb helt klart att föredra före styrning utan. Jag blev mycket nöjd när jag bytte. Inte bara säkrare utan även bekvämare och roligare när man slipper hålla emot. 

För tydlighetens skull finns det även hydraulstyrning med och utan feedback, utan feedback tror jag är det vanligaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...