Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Lofhenrik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Lofhenrik

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. intresserad av samma sak, jag har köpt bord/solbädd till min Ryds 510GTI men om jag ska använda det som bord så måste jag montera en sådan bordsfot känner mig lite osäker på att att borra hål i innegolvet och täta på rätt sätt etc.
  2. Hej Välkommen till propellerjungeln Sök på lite olika trådar i forumet här för att få dig en uppfattning om 3vs4 bladigt i den frågan. Men enligt mig så är det absolut aktuellt för en 90hk frågan är bara vad du vill uppnå, det är alltid en kompromiss med propeller. Kolla i denna tråden. Jag har själv gått från 3-4 bladigt denna säsongen med en Ryds 510GTI med en optimax 75hk. Jag är väldigt nöjd med bytet. Jag fick gå från 19p 3blad till 17p 4 blad och uppnådde samma max varv etc, det är för att som jag förstår det så "slirar" en 4bladig propeller mindre i vattnet. Sen varför tidigare ägare valt en 13" är väll rena spekulationer men antingen är det okunskap eller så kanske han körde med fullastad båt nästan jämt och fick gå ner i propeller för att motorn skulle orka med. Fråga till dig, larmar motorn när du går så pass mycket över rekommenderade varvtalen vid WOT?
  3. Ja även om jag trimmar ut. Men har förstått det som att det är skrovet på en Ryds 510 gti som inte riktigt tycker om de höga farterna så det är inte mycket att göra åt.
  4. @M__G Lånar tråden lite, bytte du styrväxeln själv? Har kollat upp vilken jag har och jag har en Teleflex(seastar) Sh5094S. Tänkte om du vet vilken NFB styrning du bytte till, jag har tittat på denna. https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/mekanisk-styrning/teleflex-styrvaxlar/styrvaxel-no-feed-back-42 Men frågan är om det går att byta rakt av och använda samma vajrar etc. Hur gjorde du?
  5. Hej Köpte själv en Ryds 510GTI med en optimax 75hk i höstas med Teleflex styrning och den drog rejält i ratten till höger. När jag köpte den så Satt det en platt anod på motorn(utan fena) köpte en ny med fena och har justerat in den skapligt nu så nu drar det inget och båten är stabil i marschfart 18-23 knop men vid fullgas så suger båten ner sig lite mer i stäven och den vill dra till höger men detta är svårt att komma ifrån om man inte har en sorts styrning som bromsar. Det jag vill säga är att det gjorde stor skillnad med en rätt inställd Anod/trimfena på motorn iallfall för mig.
  6. @Adhinio kom du fram vad du hade för fel?
  7. Angående Optimax. Köpte en ryds 510 GTI med en optimax 75hk -07 på i höstas. 2 ägare och den är servad som den ska, det enda problemet med den var för första ägaren där styrboxen hade gått sönder strax efter garanti slut så han fick köpa en ny som var ganska dyr runt (10k) har jag för mig. Ägare 2 som jag köpte båten av hade aldrig haft nå problem utöver vanliga servicen. Återstår att se hur den går för mig men hittills går den fint och utan problem.
  8. Hej Jag gjorde bytet från 3blad till 4bladig Solas Amita i år. Gick från 19P till 17P och fick ut rätt varvtal. Nu skiljer sig våra båtar en del jag har en Ryds 510 GTi med en Optimax 75hk. Jag är iallfall väldigt nöjd med bytet till 4 bladig. Finns en del att läsa om för och naktdelar som vi diskuterade i en annan tråd:
  9. @jdahlgren Ta kontakt med Garmin supporten så kan nog dom hjälpa dig. Jag köpte i höstas en Ryds 510GTI med en Garmin Echomap Chirp 52dv tror jag den heter. Båten hade gått i Gävle och jag har den i Borlänge så rätt sjökort fanns inte med på minneskortet. Det visade sig att sjökortet var från 2017 och gick inte att manuellt uppdatera via "homeport" så jag fick skicka in det gratis till garmin och fick tillbaka ett nytt minneskort med rätt sjökort och uppdaterat helt gratis. Kan vara värt att lyssna med dom innan du själv går och köper något nytt. Jag kunde registrera plottern på mig det var inga problem.
  10. Hej Jag har en Ryds 510 GTI med en ny Garmin plotter och givare på akterspegeln. Samma sak här, lika på min brors båt en HR 465 där vi monterade givaren själv enligt alla instruktioner och vi har testat olika vinklar etc. Jag har också bara accepterat att det fungerar ibland och ibland inte. Är helt inne på samma spår som @Georg_Ohm att det är luftbubblor och ojämnt vatten som stör. Jag upplever att när jag åker med vågorna så går det mycket bättre och då läser den nästan alltid men när jag åker mot eller tar vågor i sidan så fungerar det inte.
  11. Hade lite last i båten idag. 6 vuxna och ett barn, båten hoppade upp ur vattnet enkelt ändå så är mycket nöjd med valet att gå på en 4 bladig propp
  12. Tack! Ska kolla mer på förbrukningen men märkte en rejäl skillnad när jag gick från 21-24kn, lite roligt att räkna på detta till sommaren även om det inte spelar nån större roll. Jag har inte minskat diametern vad jag vet bara Pitchen. Eller kan vara så att original propellern är 13" och den nya är 12,75"
  13. Ja det har du rätt i. Men i mitt fall så kompenserade jag genom att gå från 19 till 17 i stigning, även om bladytan blir större så går den "lättare" genom vattnet med lägre stigning och om den inte slirar lika mycket så gör det att motorn inte behöver varva lika mycket för att nå samma fart som en propp som slirar så tänker att det kanske går jämnt upp. Men som sagt jäkligt många parametrar att ta med. Hur räknar jag om från liter/timme till Liter per distans? Om jag minns rätt så visade mitt instrument ca 10L/H i 21knop
  14. Hej Jag får fram förbrukningen nu eftersom jag har Mercery vesselwiev men den hade jag inte i höstas när jag hade den andra propellern så jag har tyvärr inget att jämföra med. Tror inte att det är nån verklig skillnad.
  15. @Strosselhuset Nu har jag sjösatt på riktigt och vart ut och kört ett par gånger. Jag är fortfarande riktigt nöjd och känslan när man ska dra upp båten i plan och den bara hoppar upp ur sjön lite oavsett hur motorn är intrimmad är riktigt härlig. Provade igår hur sakta det gick att åka utan att den kliver ur plan med frun och dottern fram. 14,5knop sen kliver den ur sjön och det var ca 17 med den 3 bladiga propellern. Åkte ganska lång stäcka igår i 5 knops område och tyckte båten slingrade sig mycket mindre, behövde inte sitta och parera med ratten.
×
×
  • Skapa nytt...