bnygard 0 Postad 13 Juni , 2019 Har installerat en ny varvräknare (KUS) på min inombordsdiesel. Kopplade den direkt på W-polen på generatorn, på samma sätt som den gamla. Varvräknaren visar konsekvent högre varvtal än vad motorn ger. Tomgång ~300 varv över Fullgas ~800 varv över Har justerat korrektionsfaktorn i mätaren, men kommer inte närmare än så. Nålen ligger för övrigt stadigt och följer med bra vid gaspådrag. Kan generatorn ge ut fel signal? Kan man korrigera signalen externt för att få mätaren att visa rätt? Ett alternativ är att köpa en skild pickup, men skulle föredra generatorsignalen som fungerat tidigare. Har försökt kontakta supporten, men tyvärr inte fått svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 474 Postad 13 Juni , 2019 En diod ikopplad längs givarledningen bör halvera nuvarande visat varvtal och ev går det då att kalibrera rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bnygard 0 Postad 17 Juni , 2019 Tanken var god, men gav tyvärr inte önskat resultat. Med dioden i riktning mot mätaren gav den samma varvtal. Med dioden i riktining mot generatorn gav den inget utslag alls. Andra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser