Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
akee

Laddlampa som vägrar slockna

Rekommendera Poster

 Halloj! Någon som har likadan generator? Verkar inte som den vill ladda, lampan slocknar ej? Inte när jag varvar mer heller. Se (ursäkta ritningen) bild på hur jag kopplat. Röd till + på solenoid, gul till lampan och svart (generatorns fäste) till blocket. Alla ledare är hela. Kollade precis kolen som va okej. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har jag kopplat fel? Har försökt leta efter hur jag ska koppla, men alla generatorer skiljer sig åt? Hittar inget schema till min generator då det inte står vilken modell det är, bara att det är en Bosch. 

 

Laddlampan slocknar när jag drar ur den ur generatorn så den tjuvjordar inte heller. Köpte båten precis så ANTAR att den ska vara kopplad som jag beskriver i bilden, för den va så när jag köpte båten? Sitter på en Farymann A40 i en Shipman 28 

 

Börjar bli riktigt förbaskad. Någon som har tips på hur jag ska gå vidare?

411966AF-0AFE-4D1F-8702-7B29FD242F4D.jpeg

569D4C60-BAAB-45ED-B674-1A8567F7D0F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är svårt att se på bilden vad anslutningarna heter.

Det finns ju en flatstiftsanslutning till, mitt emellan "röd och gul" vad heter den? w?

Fabrikat på generatorn?

Men det verkar ju på din beskrivning som om det är rätt inkopplat.

 

Du kan ju montera tillbaka generatorn, starta motorn och mäta spänningen mellan "röd" och generatorns gods.

Samt mäta över batteriets poler med motorn igång och avstängd, skillnad?

 

Det är så med laddningskontrollampan att dess ena pol får spänning från tändningslåset, den andra polen på lampan "jordas" genom generatorns fältspole, det är meningen att det skall flyta en liten ström genom lampans glödtråd via fältspolen till "jord" alltså minus, när det flyter en ström genom en spole bildas det ett magnetfält inuti generatorn, kallas för "förmagentisering". Då lyser lampan. När generatorn börjar att ladda försörjs fältspolen internt, nu blir dess anslutning mot kontrollampan (gul) positiv, lampan får plus från två håll och slocknar.

 

Men i ditt fall, på din beskrivning, är det lätt att tro att du behöver lämna in din generator till en bilelektrisk firma för reparation eller renovering. Kan vara fel i den inbyggda regulatorn, diodfel, eller fel i någon av de roterande lindningarna eller dess lödningar.

Troligtvis regulatorfel eller dålig kontakt mellan kolen och släpringarna, då ett lindningsfel, eller ett diodfel ändå ger en spänning ut, då brukar kontrollampan lysa svagt eller liksom flämta eftersom man får ut en oren likspänning

 

Om du vill felsöka vidare:

Förvisso finns det "kol" kolborstar som löper mot en släpring. Dessa kol brukar vara ihopbyggda med regulatorn, jag gissa att regulatorn är den rektangulära svarta lilla lådan man ser i bild. Kolla att dessa kol har kontakt med släpringarna.

 

Dioderna är de runda grejerna man ser i bild klockan 1, 4 och 5. Kolla dess anslutningar.

 

Förmagentiseringsströmmen till fältspolen går inte den vägen, utan då via "gul" och sedan ut i godset.

 

Inte sällsynt att kullagren i generatorerna är slitna också, vrid på axeln och känn om det känns som en jämn rörelse utan större friktion, eller om det känns "hackigt".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts skriver att det är en Bosch generator, jag tycker att det ser ut som Delco, men det var bara en tanke, dock är det viktigt att kolla upp vad för fabrikat det är på generatorn så man kan titta i en tabell vad just den tillverkaren använder för beteckning på de olika anslutningarna.

 

@ Georg_Ohm  det verkar vara samma klämma som har två anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Pentax:

Ts skriver att det är en Bosch generator, jag tycker att det ser ut som Delco, men det var bara en tanke, dock är det viktigt att kolla upp vad för fabrikat det är på generatorn så man kan titta i en tabell vad just den tillverkaren använder för beteckning på de olika anslutningarna.

 

@ Georg_Ohm  det verkar vara samma klämma som har två anslutningar.

Ja det var ju egentligen därför jag frågade, i mina ögon ser den inte heller ut som en typisk Bosch, men det finns ju många olika modeller.

Ja "röd" har två flatstiftsanslutningar, det ser jag nu:unsure:.

 

När det gäller Boschgeratorer brukar anslutningarna heta så här:

 

D+ Generator, plus, kan även heta B eller B+ (D= dynamo).
(D- Generator, minus, om generatorn är tvåpolig, annars finns D- i godset)
D+ Generator, fältlindning, till kontrollampa
(D- och DF kan förekomma på generatorer med extern regulator inte aktuellt här)

W växelströmsanslutning till varvräknare.

 

Japanska, amerikanska och franska generatorer har andra beteckningar.

Någon vänlig själ lade ju upp en översättningstabell i en annan generatortråd här på forumet, vill minnas att det var så sent som i förra veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer min tabell från maskinisten, orkar inte leta upp den igen.

Det skulle behövas någon avdelning där man kunde spara liknande saker på forumet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pentax:

Stämmer min tabell från maskinisten, orkar inte leta upp den igen.

Det skulle behövas någon avdelning där man kunde spara liknande saker på forumet.

 

Antar du menar denna, hade den sparad i min dator troligtvis tagen från ett av dina inlägg 😊

Kopplingar generator.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...