Liffa 0 Postad 27 Maj , 2019 Hej håller på få huvudbry, har en Sea Ray Sundancer 240 från 2000. Köpte båten på vagn och då var allt frid och fröjd, mattan var torr. Men efter en vecka när jag haft den ståendes så var mattan blöt i durken trots att den ligger på land. Tog bort mattan och kollade och dammsög upp vatten och det blev varmt ute och ingen tillstymmelse till vatten. Så jag limmade tillbaka mattan och sen började det regna ute och mattan blev blöt igen. Trodde det var sidofönsterna så har täckt den med pressening men det fylls på med vatten ändå. Det mest troliga är ju att det är regnvatten som letar sig in då det är torrt när solen skiner ett par dagar. Men vart kan det vara om det inte är sidofönster? Eller kan den ta in vatten någon annanstans? tacksam för alla svar. martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 278 Postad 27 Maj , 2019 Vatten kan ta sig in överallt där det finns hål borrade. Beslag på däcket, skruvhål till mantågsstöttor, fönster, rutor och ventiler, göras hur lång som helst kan listan. Det är ett omfattande detektivarbete att leta sådana läckor. Sedan kan det ju även läcka från färskvattentanken, dess slangar, kopplingar och dess pump, eller tappställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 389 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) På min segelbåt läckte det mellan däck och skrov, längst bak på båda sidor. Vattnet så att säga sögs upp efter det överlappande skrovet och in under däckskanten, 3 - 5 cm. Ungefär som vatten följer ett plåttak uppåt flera cm på undersidan, innan det släpper. Hittade detta en dag när det regnade. Kröp runt och letade, när båten låg i hamn. . Redigerad 27 Maj , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 278 Postad 27 Maj , 2019 På förra båten läckte det litet i mellan däck och skrov vattnet letade sig in under avbärarlisten. Det var en liten skada ungefär mitt på bogen på bb-sidan, antagligen efter en hård tilläggning, inga som helst problem att laga skadan, men ett himla svårt jobb att får tillbaka avbärarlisten på rätt plats. Ruffluckor kan läcka också, både i anslutningen mellan rufftaket och luckans ram, samt mellan ramen och själva luckan, här skall det vara någon form av tätningslist som med årens lopp torkar och blir otät. Jag har haft små problem av att det läckte i luckans låshandtag (Plastimo), bytte O-ringar och lade i litet vaselin i genomföringarna, återstår att se om det blev bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 28 Maj , 2019 Tipsat om detta i en annan tråd, torka riktigt torrt och lägg på hushållspapper. Bevaka.https://www.maringuiden.se/forum/topic/92068-läcker-in-färskvatten-i-sovkabinen/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser