Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
anhoume

Böja kapellrör med Julas rörbock?

Rekommendera Poster

Någon som har testat Julas rörbock med 22mm rostfria rör med gott resultat? Verkar ju tänkt främst för mjuka kopparrör, men med lite god vilja och en blåslampa känns det som man kanske kan lyckas ändå..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev anhoume:

Någon som har testat Julas rörbock med 22mm rostfria rör med gott resultat? Verkar ju tänkt främst för mjuka kopparrör, men med lite god vilja och en blåslampa känns det som man kanske kan lyckas ändå..

 

Inte just med den, men jag har böjt till diverse rör, fyller alltid rören med sand först så att det inte blir några veck i innerradien. Rostfritt är ju rätt styvt att böja eller kröka.

Jag har böjt rören på fri hand, efter en enkel mall, ibland blir det bra, ibland inte riktigt lika bra...

Om nu denna är avsedd för kopparrör har jag ju svårt att tänka mig att den skulle funka, men vem vet (det är väl därför du ställer frågan...?)

Men tänk på det att fylla rören med sand, då blir det bättre.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rörbock för "vattenledningsrör", man böjr lätt ett 1" rör. Men inte ett tunnväggigt rostfritt rör. Man måste fylla med sand men riktigt snyggt blir det aldrig. En riktig rörbock kostar 10 tkr. Jag brukar gå til någon som har en sådan och då blir det perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Av någon ogrundad anledning känner jag mig lite skeptisk till aluminiumrör, men man kanske får bita i det sura äpplet och köra med sådana i stället. De har ju lite tjockare väggar och kanske fungerar bättre i dylik rörbock. Ni som har erfarenhet av alu-rör, ni upplever inte att de är för mjuka och ger efter för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en targabåge till mina solpaneler i 25 mm aluminiumrör. "Kommer inte att hålla" sa flera men det har det gjort.

Går att bocka med min rörbock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anhoume:

Hmm. Av någon ogrundad anledning känner jag mig lite skeptisk till aluminiumrör, men man kanske får bita i det sura äpplet och köra med sådana i stället. De har ju lite tjockare väggar och kanske fungerar bättre i dylik rörbock. Ni som har erfarenhet av alu-rör, ni upplever inte att de är för mjuka och ger efter för mycket?

Förrförra hösten riktade jag skidstavar som var av tunnväggig aluminium, dessutom koniska.

Sand i rören, handtaget fungerade som plugg, riktade med handkraft och ett större skruvstäd med skydd för backarna, blev jättebra.

Kapellrör av aluminium har jag bockat på ungefär samma sätt, har haft det gamla som mall, om man är två personer kan man få det riktigt bra, men det gäller att ha stabilt skruvstäd eller annan fixeringspunkt och bra med utrymme runt omkring.

Aluminium små problem, står och rostfritt stål är kinkigare.

Fixade kompisens stukade mantågstötta, den var svårt skadad, krökt i två riktningar, tja rak blev den inte, och en del bucklor, så det är ju inte alltid det lyckas.

Även en egen mantågstötta som är så himla integrerad i hela räckverket att den inte går att demontera så lätt. Det var stenbryggan på Kalvö som kom seglandes i en himla fart förra sommaren och knäckte röret. Riktade på plats, utan möjlighet att fylla med sand, hade talja med block.... Ja den blev nästan rak, men med en buckla. Båda dessa får lämnas in till smed nästa vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellrör i aluminium finns med grövre gods i väggarna. 

Håller formen bra. 

 

Värme på rostfria rör hjälper ringa. 

Fyll med sand. Packa ordentligt och plugga med  träpluggar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...