Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Rormalja

MercMonitor och NMEA 2000

Rekommendera Poster

Jag ska koppla ihop en Simrad-plotter med min Mercury som har ett MercMonitor multiinstument med NMEA 2000-utgång. Enligt bruksanvisningen för instrumentet strömförsörjer instrumentet NMEA-nätverket så ytterligare strömförsörjning borde inte behövas.

 

Jag undrar varför exempelinkopplingen av GPS'en (a) i bilden är så krångligt gjord? Borde det inte räcka med T-stycket, en termineringsmotstånd och en drop-kabel till plottern som jag ritat in (a,b,c &d tas bort)?
 

411951052_MercplusSim.thumb.png.5fca7bb59616313c075d9fa36166a0a3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte expert på Nmea2k men varje sådant nätverk behöver dels strömförsörjning (verkar ske genom instrumentet enligt din bild) dels en terminator på varje sida i nätet. 

Skulle du ta bort b, c, d (vilket jag gissar att du menar) skulle nätverket bli utan ena terminatorn och därmed inte korrekt utfört. Har iofs hört att grejerna kan fungera utan terminatorer men det verkar onödigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du separat GPS-antenn idag?

Är det fler enheter du skall ha i nätverket förutom MercMonitor och Simradplottern (och ev. GPS-antennen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska (åtminstone tills plånboken läkt) bara ha MercMonitor och Simradplottern i nätverket. Till MercMonitorn har har en NMEA0183-GPS kopplad för att få förbrukning per sjömil, körd distans etc men jag tolkar Mercury som att denna GPS-info bara används internt i instrumentet och inte skickas ut på NMEA 2000-nätverket. Nätverket kommer däremot att förses med GPS-info från plottern och eventuellt kan jag då ta bort den gamla GPS-pucken.

 

GPS-pucken på bilden (a) ska jag alltså inte ha utan jag vill bara koppla in plottern. Det lite märkliga i bilden tycker jag är att Mercury menar att MercMonitorn ska kopplas in i änden av nätverket. Ett alternativ vore att ta två t-stycken och koppla in MercMonotorn i ett och Simrad i det andra, plus motstånd i varje ände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Christer N säger, du förlorar ena termineringen om du skippar den delen av nätet. I figuren nedan har jag markerat stamnätet med rött och då ser man tydligt att GPSen och multiinstrumentet sitter på T-kopplingar ut från stamnätet. Och att stamnätet har en terminering i varje ände. Pss ska du göra med allt du kopplar in.

Så om du inte ska ha kvar GPSen (a), koppla in plottern i (c) i stället för den. Vill du ha kvar den får du skaffa en T-koppling till.

 

Figuren hade kanske varit tydligare om man ritat samnätet, det röda, som ett rakt horisontellt nät, men det har man nu inte gjort.

 

439303202_MercplusSim.png.b34dc64b937cb52c893d5246e591debf.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh, tack! Jag var så låst vid att man alltid stamnätet rakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...