Jump to content
Wednesday 14 April 2021
JonasAx

Fodersats orbitrade

Recommended Posts

Har en KAD44 som jag har rivit för att fixa till en läckande ventil på och har fundering på att byta foder och kolvar då de var lite korroderade i övre delen. Inget större problem med kompressionen dock men till det priset som en komplett sats kostar hade varit skönt med fräscha grejer.

 

Så frågan är om någon här har erfarenhet av Orbitrades fodersatser, helst till KAD44? Har hört rykten om motorer som tar massa olja efter byte och jag vill inte göra motorn sämre. VP original känns lite onödigt dyrt just nu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev kossor:

Hur många timmar på maskinen?

Jag förstår inte riktigt hur det har med Orbitrades kvalitet att göra då det är originalgrejer som sitter i motorn idag, men om du menar om det är lönt att renovera så pratar vi om ca 1000h. 

Har du erfarenhet av Orbitrades fodersatser Kossor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev JonasAx:

Jag förstår inte riktigt hur det har med Orbitrades kvalitet att göra då det är originalgrejer som sitter i motorn idag, men om du menar om det är lönt att renovera så pratar vi om ca 1000h. 

Har du erfarenhet av Orbitrades fodersatser Kossor?

Nej min fråga var inget svar på din fråga jag vet. Men 1000 timmar motsvarar i princip inkörningstid för en sådan motor, och om loppen ser fina ut, och inget hänt med motorn, så finnes ingen anledning att slita ur fodren. Det anser jag vara pengaförstöring, om du ändå vill riva ner detta för att det känns bättre så är nog dessa foder du ställer frågor om att anse hålla kvalitet. Men är dina foder graphit gråa i loppen och inte blanka och man kan se honingarna vandra ner i loppen så skulle jag aldrig tänka tanken. Varför byta ut något som är helt den frågan ställer jag mig, så ursäkta att jag ställde frågan angående timmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev kossor:

Nej min fråga var inget svar på din fråga jag vet. Men 1000 timmar motsvarar i princip inkörningstid för en sådan motor, och om loppen ser fina ut, och inget hänt med motorn, så finnes ingen anledning att slita ur fodren. Det anser jag vara pengaförstöring, om du ändå vill riva ner detta för att det känns bättre så är nog dessa foder du ställer frågor om att anse hålla kvalitet. Men är dina foder graphit gråa i loppen och inte blanka och man kan se honingarna vandra ner i loppen så skulle jag aldrig tänka tanken. Varför byta ut något som är helt den frågan ställer jag mig, så ursäkta att jag ställde frågan angående timmar.

Inget illa men kossor men läs gärna översta inlägget så ser du att loppen är korroderade i övre delen (20-30mm från "vändkanten"), se bild, och det är därför jag undrar. 

Det är ingen ko på isen då hon startar hyffsat lätt och går jämnt och lungt. Men låt oss koncentrera oss på driftserfarenheter av Orbitrade foder i första hand. Finns det någon här på MG som har några erfarenheter? Det verkar inte så då ingen ha varken positiva eller negativa kommentarer till denna tråden.

20190320_210934.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har mitt inlägg inte heller något att göra med Orbitrade, men vet du orsaken till att det blivit så där.

Sätta i nya foder utan åtgärda orsaken kan ju lätt bli samma sak igen.

Men du kanske redan fixat/utrett orsaken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jag har monterat en hel del fodersatser från Orbitrade och kan inte säga något negativt om dom, helt OK eftermarknadsdelar. 

Tar mig friheten att kommentera bilden på ditt foder, och det där är inte någon katastrof. Skulle nog vara mer oroad för att eventuellt ha en övre kolvring av eller fastkilad. Det är något jag stöter på då och då när en motor stått ett tag och fått rost i över delen i cylindern, rosten repar kolven vid start och kilar fast övre kolvringen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev JonasAx:

Inget illa men kossor men läs gärna översta inlägget så ser du att loppen är korroderade i övre delen (20-30mm från "vändkanten"), se bild, och det är därför jag undrar. 

Det är ingen ko på isen då hon startar hyffsat lätt och går jämnt och lungt. Men låt oss koncentrera oss på driftserfarenheter av Orbitrade foder i första hand. Finns det någon här på MG som har några erfarenheter? Det verkar inte så då ingen ha varken positiva eller negativa kommentarer till denna tråden.

20190320_210934.jpg

Ber om ursäkt mannen missade det. Om jag ändå hade skiten isär skulle jag bytt de fodren helt ärligt. Ingemar på drevdelar säljer väl dessa produkter, ring och prata med honom så får du uptodate info. Bättre ställa frågan till en som jobbar och säljer grejerna. Men kan aldrig tänka mig att de skulle vara en sämre produkt. Det intressanta i din bild är hur det kunnat bli att se så ut. Vi pratar diesel och oljan är fet och motverkar korrision, bensin är en annan sak. Nåväl byt dem när du ändå har maskinen ur, så tråkigt att plocka isär igen, har ju själv plockat ur några gånger nu och rivit och börjat om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy