Gå till innehåll
fredag 12 september 2025
segelbagaren

Felsöka Nexuslogg

Rekommendera Poster

Min logg slutade fungera i somras. Inte p g a tulpaner som det brukar vara. Trots att den snurrar fritt så visar instrumentet 0 Kn. Det rör sig om en Nexus/Silva (fast nu heter de väl Garmin). Någon som vet hur man felsöker?

bild.png.34145d7c51763b9e22c32a9879079c30.png

bild.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle som första åtgärd dela på kontakterna i systemet, fräscha upp kontaktytorna, spraya med 5-56 eller liknande, sätta ihop igen och prova. Om det inte funkade skulle jag ställa frågan på MG.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev trewq:

Jag skulle som första åtgärd dela på kontakterna i systemet, fräscha upp kontaktytorna, spraya med 5-56 eller liknande, sätta ihop igen och prova. Om det inte funkade skulle jag ställa frågan på MG.

Jo precis så tänkte jag också förstår du. Men jag såg inget behov av att skriva att jag rengjort kontakterna osv. Hoppas det finns någon vänlig själ som kan tipsa om man kan mäta upp den på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att signalen är en fyrkantsvåg mellan 0-5volt. Prova att anslut 12v mellan grön(+) o skärm(-) och mät spänning mellan skärm och gul. När du snurrar på padelhjulet skall mätvärdet variera och vara skilt från 0 eller +5v.

om du har en givare med tre kablar är brun(-) , grön(+), vit(signal).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...