Kane 991 Postad 10 September , 2018 (redigerade) Inte behövs dubbla batterier i en båt med ett 600W ankarspel som sitter 0.5 meter från startbatteriet? Räknar inte med att köra ankarspelet utan att motorn är igång. Redigerad 10 September , 2018 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 10 September , 2018 Bogprop har man ju dedikerat batteri till ibland. Men ankarspel har jag aldrig hört att det ska behövas. Det enda är väl om du endast har ett kombinerat start/servicebatteri i dagsläget. Då skulle jag sätta in ett extra servicebatter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 10 September , 2018 Jag har ankarspel både i fören och aktern och båda matas från den centrala förbrukningsbatteribanken på 300Ah (jag har inget separat motorbatteri utan förlitar mig på en skyddsbrytare som stänger av förbrukarna om spänningen blir för låg - vilket aldrig hänt hitintills...). Jag har aldrig upplevt "orkeslöshet" från något av ankarspelen. Oftast så är ju motorn dessutom igång när ankarspelen körs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser