Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bjornsyse

Övervakning, temperatur, position, luftfuktighet

Rekommendera Poster

12 minuter sedan skrev Olleman82:

Har gjort något liknande

Kul projekt, min plan var att göra något liknande men man har inte tid för allt. Netatmo tyckr jag fungerar bra och är väldigt värdefullt.

Har man som jag kylen gående hela sommaren så är det bra att ha övervakning av temperaturen. Det är inte kul att komma ner till båten med ett kylskåp som luktar as.

Mitt larm har en termometer. Normalt övervakas kylen men fjärrstartar jag värmaren så växlar jag till en termometer som visar temperaturen i salongen.

 

Detta med fjärrövervakning ger väldigt mycket, man har alltid koll och möts inte av överaskningar när man ska ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Olleman82 du kan t ex logga luftfuktigheten i båten och testa med olika varvtal på ventilationsfläktar, som du såklart fjärrstyr eller styr på basis av luftfuktigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev AndW:

@Olleman82 du kan t ex logga luftfuktigheten i båten och testa med olika varvtal på ventilationsfläktar, som du såklart fjärrstyr eller styr på basis av luftfuktigheten.

Ja, varför inte. Bra idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Återkom gärna med resultatet! Vore intressant att styra framförallt på höst och vinter, om man kunde få till att ventilation sker när absoluta luftfuktigheten utanför båten är lägre än den i. På så sätt skulle båten avfukta sig själv.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag en ny ide. Flyttade in utomhusgivaren i kylskåpet. Så nu vet jag det mesta om miljön i kylen, Väldigt intressant!

 

NETATMO kylskåp.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...