Gå till innehåll
onsdag 21 januari 2026
Comfort4

Båtval

Rekommendera Poster

Hej
Vi funderar på att skaffa ny båt ,då vår blev såld i somras,letar efter något i 42 fots klassen,men tänkte fråga om för o nackdelar med att köpa båt över 12ggr4 meter,o vad det innebär ,har givetvis kustskepparen
Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag först tänker på är att det kan vara svårare att få plats/upptagning/sjösättning på en båtklubb eller marina om båten är stor. 

Funkar det där du låg tidigare så är det ingen sak att ta hänsyn till. 

Nästa sak är att det blir dyrare i gästhamnar.

Ligger du sällan i gästhamnar så är det ingen sak. 

Nästa är att det är lite mer jobb att göra i ordning vår och höst. När jag bytt upp mig i storlek har jag egentligen inte märkt någon skillnad. Möjligen på antalet dynor att ta hem och torka i hemmet. 

Tror det inte är någon sak. 

Kanske är vissa stora båtar svårare att hantera ensam, tex att lägga till i naturhamn. Bogpropp är bra att ha. 

Sen har du ju en massa fördelar. Större möjlighet att ta med vänner. Längre räckvidd. Tryggare gång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen är väl kostnader. En del hamnar vill ha bra betalt för långa båtar, men i vår hamn betalar man för bredden.

Den stora fördelen förutom utrymmena, är att en större båt rör sig lugnare i sjön. En annan fördel är att man kan lasta mer, vatten och bränsle men även fler praktiska grejor typ diskmaskin mm.

En bekant har en 42 fot segelbåt som han ofta seglar själv. Han är 78 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren,men tänker inte så mycket på de praktiska grejorna,mer på vad det innebär att äga ett skepp,måste man registrera sig någonstans, finns det några andra förpliktelser med det.

har tidigare haft en 35fotare i många år,så lite mer skrov o vaxa gör inget.står inomhus i mitt båthus på vintern med värme på så allt är kvar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS, 12 * 4 är inte ett skepp nu mer, du måste upp över 24 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan skrev Gundj:

OBS, 12 * 4 är inte ett skepp nu mer, du måste upp över 24 meter.

Över 15m ska det registreras i Båtregistret.

Över 24m så är det  Skeppsregistret.

Det kan finnas en juridisk fördel att ha båten registrerad i ett officiellt svenskt register.

Kustskepparintyget gäller fortfarande för båtar över 12x4m.

Kanalintyget krävs för att gå på större delen av Europas kanaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...