Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Mr_m

Förvara inne vs ute?

Rekommendera Poster

34 minuter sedan skrev Daniel_K:

Har någon förslag på bra tejp, som sitter hela vintern, men ändå går lätt att få bort till våren ?

Så länge tejpen inte ska hålla för belastning tycker jag de flesta fungerar för att sitta kvar. Svårigheten är att ta bort tejpen utan att det blir en massa klisterrester kvar.

 

Jag tycker Tesa:s produkter oftast funkar bra, så det är mitt förstaval.

Den gula byggtejpen funkar bra, enda svårigheten är att få bort den när det är kallt (under nollan eller så). Vill man in i båten - om man tex. tejpat igen ruffluften - så får man vara försiktig och försöka värma tejpen med handen samtidigt som man drar bort den, annars spricker den sönder.

Ha med en varm rulle tejp så går det att klistra igen luckan efter besöket.

 

Jag skulle tro att Tesa:s silvertejp också går lätt att få bort efter en vinter, funkar bra till annat utan att lämna en massa intrikat klister efter sig.

 

Sedan behöver man inte ta det allt för bokstavligt att allt måste tejpas igen. Man kan också täta med instoppade trasor och/eller plastpåsar som dras över och fästs med tex. gummisnöre, vanligt snöre, gummisnodd, band med spänne eller något annat.

 

Tillägg: Det är inte bara sådant som upplevs som ventilation som bör tätas. Genomföringar för avlopp bör också tätas med en bit tejp över silen i diskhon och tvättstället eller med en trasa.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Sedan behöver man inte ta det allt för bokstavligt att allt måste tejpas igen.

Jag brukar vara ganska slarvig, stänger ventiler och luckor men tejpar inget. Genomföringarna ska ju ändå vara halvöppna. Gör man en rejäl avfuktning med en elektrisk avfuktare så drar man ut en massa fukt, inte bara i luften utan även i trä, madrasser mm. Det som sen torrbollarna ska ta hand om är ju nästan inget men det blir en del vatten där, troligen från fukt som funnits djupt inne i materialen. 

Det behöver komma in stora mängder fuktig luft för att luftfuktigheten ska stiga och troligen kan tex madrasser dra till sig lite.

Håller man sen koll på luftfuktigheten i båten så behöver man aldrig vara orolig.

 

Riktig gaffa (silver-) tejp heter Gorilla. Den håller till det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎07 vid 15:26 skrev bhemac:

Stäng båten så att den är hermetiskt tillsluten, tejpa igen all ventilation.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Jag brukar vara ganska slarvig, stänger ventiler och luckor men tejpar inget.

???????????????????????????????????? :unsure:

 

Mackey

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en sak vad man säger och en helt annan vad man gör själv. Precis som med barnuppfostran.

Vem är perfekt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...