Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sebjos92

Motorn tvärdog Evinrude 60hk vro -91

Rekommendera Poster

På väg in i hamn efter fisketuren tvärdog motorn och gick inte att starta igen. Solenoiden slår till men startmotorn snurrar inte. När jag försökte vrida på svänghjulet manuellt tar det helt stopp. Går att snurra ungefär ett var fram och tillbaka men sen tar det helt stopp. 

Motorn är en Evinrude 60hk vro från -91.

 

Har ni några idéer på vad som kan ha hänt eller var man ska börja felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går svänghjulet inte att dra runt manuellt så har motorn troligtvis skrunkat. Dvs skurit med med stora skador invärtes. Framförallt när det går att dra runt en bit för att sedan ta tvärstopp.

Är VRO pumpen inkopplad eller blandar du olja i soppan?

Ta bort tändstiften och lys in med en ficklampa som ett första steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom svänghjulet går att dra runt i någon mån är motorn knappast skuren. Motorn kan nypa, då går den inte runt alls men kan lossna när den kallnat.

Skär den drar man inte runt den alls. 

En del motorer har en mekanism som hindrar att man skall kunna dra igång den för hand med växeln i, då går motorn att dra runt lite men inte ett helt varv. Kolla det, har själv varit i det läget en gång när jag sakta drev mot ett skär och försökte starta med snöre. När jag äntligen förstod att sätta växeln i fritt startade motorn så lätt som en tvåcylindrig femtiohästare nu startar för hand :-p

Det kan också vara vatten i en cylinder men ett sådant fel brukar uppstå långsamt med dålig gång och vit rökutveckling som första tecken.

När tändboxen (powern kallas den ibland) går sönder brukar det ofta bli plötsligt tvärstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Går svänghjulet inte att dra runt manuellt så har motorn troligtvis skrunkat. Dvs skurit med med stora skador invärtes. Framförallt när det går att dra runt en bit för att sedan ta tvärstopp.

Är VRO pumpen inkopplad eller blandar du olja i soppan?

Ta bort tändstiften och lys in med en ficklampa som ett första steg.

Jag rädd för det. 

Ja vro-pumpen är inkopplad och den suger olja.

Försökte lysa ner med mobilens lampa igår kväll men skärmen var lite ivägen så såg inget då. Får göra ett nytt försök med en lite mindre ficklampa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Faderullan:

Eftersom svänghjulet går att dra runt i någon mån är motorn knappast skuren. Motorn kan nypa, då går den inte runt alls men kan lossna när den kallnat.

Skär den drar man inte runt den alls. 

En del motorer har en mekanism som hindrar att man skall kunna dra igång den för hand med växeln i, då går motorn att dra runt lite men inte ett helt varv. Kolla det, har själv varit i det läget en gång när jag sakta drev mot ett skär och försökte starta med snöre. När jag äntligen förstod att sätta växeln i fritt startade motorn så lätt som en tvåcylindrig femtiohästare nu startar för hand 😛

Det kan också vara vatten i en cylinder men ett sådant fel brukar uppstå långsamt med dålig gång och vit rökutveckling som första tecken.

När tändboxen (powern kallas den ibland) går sönder brukar det ofta bli plötsligt tvärstopp.

Det var ju lite positivt i alla fall!

 

Växeln var i neutral, kunde snurra på propellern utan motstånd och det blev motstånd när man la i växel sådär i ligger inte felet.

 

Det där med tändboxen kanske är värt att kolla upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt att en nypt motor släpper i regel när den kallnat och en skuren är tvärstum.

Men nu skrev TS att den tvärdog och svänghjulet går att dra runt till ett visst läge och där ta stopp och sedan tillbaka igen och slå tvärstopp igen.

Det tolkar jag som att tex en vevstake kan ha gått av pga skuren kolv då är vevaxeln vridbar till vissa lägen, eller att det ligger kolvrester i ett av förbränningsrummen och blockerar.

Men då vi bra kan gissa så blir det just bara gissningar.

Kan också hänt något under svänghjulet att tex en spole eller magnet lossnat och kilat fast sig.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Riktigt att en nypt motor släpper i regel när den kallnat och en skuren är tvärstum.

Men nu skrev TS att den tvärdog och svänghjulet går att dra runt till ett visst läge och där ta stopp och sedan tillbaka igen och slå tvärstopp igen.

Det tolkar jag som att tex en vevstake kan ha gått av pga skuren kolv då är vevaxeln vridbar till vissa lägen, eller att det ligger kolvrester i ett av förbränningsrummen och blockerar.

Men då vi bra kan gissa så blir det just bara gissningar.

Kan också hänt något under svänghjulet att tex en spole eller magnet lossnat och kilat fast sig.

Precis! Går motorn runt delvis men fastnar på samma ställe, är det något mekaniskt som lossnat och kilat fast sig. Alternativt skurit och separerat på kolv och stake.

 

Lossa stiften och kika. Ofta kan man se skador där. Alla kolvar skall röra sig åt båda håll om du roterar svänghjulet den bit som går. Är en stilla, har du hittat problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle klyva motorn på mitten. Gissar den skurit på vevaxeln.

Alternativt sälja som reservdelsmaskin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...