Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
oyster

Montage på skrovsida

Rekommendera Poster

Hej! Ska montera in en till sjövattenpump och har lite ont om plats på skottet där dom andra pumparna sitter. Däremot har jag väldigt mycket plats på en skrovsida, jag funderar om man skulle kunna limma dit en mindre skiva marinplywood eller liknande, och där skruva fast pumpen. Vad tror ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde funka bra. Jag skulle dock valt någon limbar plast eller aluminium i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite enklare att skruva i trä + att skivan måste vara kanske 12mm tjock för infästningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att montera så, i mitt fall är det oftast ganska horisontellt. 

12mm plywood som limmas med ett tjockt lager PU mot skrovet, det ger en bra ljud/vibrationsdämpning.

Brukar ha genomgående bult för att fästa pumpen. Försänker på undersidan och fyller med epoxi så att bultarna inte trillar bort. Underlättar vid vinterdemonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, tack!  Men monterar du bort pumparna på vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Bra tips, tack!  Men monterar du bort pumparna på vintern?

Japp. Har länge kört med att blåsa med med tryckluft utan problem. Men, jag hört flera vars pumpar gett upp trots att vattnet var dränerat. Kan vara något med konstruktionen av dessa fyrkammarpumpar. Så numera plockar jag ur pumparna, det går ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en bit 12mm plywood med Biltemas BT Multibond. Den vilar i nederkant på en befintlig regel så belastning nedåt är obefintlig. Skruvade sen upp sjöpumpen på den, ser bra ut nu men vi får väl se hur det är med hålllfastheten när det blir lite sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har många lösningar liknande din för att fästa diverse saker där jag inte har dubbelskrov. Det är klart, ett kylaggregat skulle jag inte sätta på en limmad platta, men mindre saker är helt ok. Det blir starkare och håller längre/bättre än man kanske tror.

 

Så det blir nog alldeles utmärkt ;-).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...