Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Adamddd633

Koppla in elstyrt avgasspjäll

Rekommendera Poster

Hej!

Har just nu manuella spjäll så man kan öppna eller stänga om man vill att det ska vara raka rör eller

att ljudet/avgaserna kommer ut ur drevet i vattnet. Just nu måste man ju öppna ett i taget med en liten spak som sitter på avgasröret,

men hur ska jag koppla för att kunna öppna med en knapp framme vid förarplatsen? 

Det är inga tunga saker så en liten 12v motor skulle nog kunna funka, men hur koppla?

Eller har ni någon bättre ide än en liten motor?1BCB7F8D-D503-4729-82D9-F14CC72B4850.thumb.jpeg.5c5f72b80bc91498c578cdf0544ad0ad.jpeg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små 12V motorer, lagom nedväxlade, hittar man enklast och billigast på eBay.

Vill du ha två knappar, öppet resp stängt, så behöver du brytare för ändlägena samt två relän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga svaret är att det är bäst att låta bli att störa...

 

12 V ställdon finns hur mycket som helst, används flitigt i industriautomation.

 

Du bör kunna få ett ställdon med inbyggda ändlägesbrytare som är IP65-klassat och som klarar temperaturen i ett motorrum för en tusenlapp eller två.

 

Ett exempel, http://www.polarprod.se/0/116/stalldon/

 

Lycka till!

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten wire från en moppe, enkelt och billigt,

 

🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-07 vid 18:55 skrev Adamddd633:

Hej!

Har just nu manuella spjäll så man kan öppna eller stänga om man vill att det ska vara raka rör eller

att ljudet/avgaserna kommer ut ur drevet i vattnet. Just nu måste man ju öppna ett i taget med en liten spak som sitter på avgasröret,

men hur ska jag koppla för att kunna öppna med en knapp framme vid förarplatsen? 

Det är inga tunga saker så en liten 12v motor skulle nog kunna funka, men hur koppla?

Eller har ni någon bättre ide än en liten motor?1BCB7F8D-D503-4729-82D9-F14CC72B4850.thumb.jpeg.5c5f72b80bc91498c578cdf0544ad0ad.jpeg

 

 

Ursäkta en totalt galen lyftning av gammal tråd. Adamddd633 är du kvar? 🙂

Det var PRECIS det där jag sökte efter på forumet, hur man ska kunna ha både raka rör och ut genom drevet och kunna växla mellan dem. 

Hur löser man det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Svaret är "Silent Choice" som är ett Y-rör med ett spjäll som skiftar mellan under vatten eller över vatten.

Ger obetydlig effektökning på standardmotorer, för bara en massa oväsen.

Ganska populärt när det kom på 1990-talet men ganska många som ångrat att de köpt och gjort 4" hål i akterspegeln. Lösningen är ljuddämpare som sticker ut.

 

Jag brukar skämtsamt kalla det för "Hakkas trimning", googla...

 

Byter man till vattenkylda headers och Silent Choice kan man få en liten mer märkbar effektökning men hörselkåpor behövs.

 

Kom till för tävlingsbåtar i i de mindre "Offshoreklasserna" med motorer över 350–400 hk/st, för att de skall kunna köra tyst när de kommer in till hamn eller går inomskärs i "Intercoastal Canal" då det är dryga böter om det låter för mycket.

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Svaret är "Silent Choice" som är ett Y-rör med ett spjäll som skiftar mellan under vatten eller över vatten.

Ger obetydlig effektökning på standardmotorer, för bara en massa oväsen.

Ganska populärt när det kom på 1990-talet men ganska många som ångrat att de köpt och gjort 4" hål i akterspegeln. Lösningen är ljuddämpare som sticker ut.

 

Jag brukar skämtsamt kalla det för "Hakkas trimning", googla...

 

Byter man till vattenkylda headers och Silent Choice kan man få en liten mer märkbar effektökning men hörselkåpor behövs.

 

Kom till för tävlingsbåtar i i de mindre "Offshoreklasserna" med motorer över 350–400 hk/st, för att de skall kunna köra tyst när de kommer in till hamn eller går inomskärs i "Intercoastal Canal" då det är dryga böter om det låter för mycket.

 

Mvh

Pär

Tack för att du upplyser en okunnig. :) 

På vägen kör jag Mustang -67 med sidepipes och glasspack så kan inte relatera till det du kallar "oväsen". ;) 

P.S: https://www.seapro-marine.com/products/seapro-silence-pro-exhaust-diverter-mercruiser?srsltid

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du löstagbara insatser i dina side pipes så ta ut dom och kör en runda och håll 3500-4000;r/min, har du manuell så kör på tvåan så får du en referens🤣

Nja, lite högre ljudnivå på bilen men det är inte långt ifrån, vattnet i avgaserna ger en lten dämpning.

Mänskliga örat brukar uppfatta en ökning med 3dB som en dubblering men det är olika från person till person.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insatser? 🤔 

Varvtalen du anger är normal landsvägskörning. 

 

Kan bli å borra i akterspegeln i vinter. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom du länkade till verkar väl vettiga och bra pris.

 

Tänk bara på att växla om till "Silent" innan du ska dra ner på gasen från planingsfart till deplacementfart och montera klaffar på rören som går ut genom akterspegeln p.g.a. svallet som kommer akterifrån.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...