Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Draco2900

Ojämn bränsleförbrukning VP 4,3 GXi

Rekommendera Poster

Hej, har 2 st VP 4,3 GXi motorer från 2006 med ca 230 timmar på varje motor. Denna säsongen drar den ena motorn mellan 30-50% mer än den andra och känns betydligt segare. När man lyssnar på den på tomgång och varvning utan belastning låter den ”frisk”. Nu vet jag att VP EVC färddator visar en grov uppskattning av bränsleförbrukning, men så stor skillnad borde det inte vara. På tomgång och låga varv (upp till 1000 varv) visar de ungefär lika mycket. 

 

Kan det vara lager, etc i drev eller annat?

 

Var skall jag börja felsöka??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du växla bränsleflödesgivare mellan dem för att utesluta det som fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Kan du växla bränsleflödesgivare mellan dem för att utesluta det som fel?

Tror att EVC räknar ut någon form av medelvärde baserat på pulser i bränsleinsprutningen och varvtal, etc. vet inte hur det skall gå till. Motorn som drar mer är också ” trögare”  vid gaspådrag och högre varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat filtret i returen i fuelrailen? Känt fel att det bäckar igen vilket leder till fetare gång. Finns någon fix från VP där man ersätter filtret med en distans om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-31 vid 23:15 skrev Bobba:

Har du kollat filtret i returen i fuelrailen? Känt fel att det bäckar igen vilket leder till fetare gång. Finns någon fix från VP där man ersätter filtret med en distans om jag minns rätt.

Bytt detta på båda motorerna. Skall dock kolla tryckregulatorns evakueringsslang igen. Bokat tid hos Båtakuten, får se om de har någon ide. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

har ett problem med mina 5.7 gxi som låter mycket snarlikt ditt. Har du kommit någonstans i din felsökning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...