Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Draco2900

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Draco2900

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har köpt sats för att ta ur varmvatten till VVB i mitt båtprojekt. Tyvärr sitter befintliga pluggarna benhårt fast sedan 1993 då motorn byggdes!! Det är också en udda dimension på den invändiga fyrkanten, 10 mm. Hittade en oljepluggsats med 9,5 mm som närmast, men vågar inte dra sönder pluggen. Kan man värma, orolig för termostater och plaströr i termostatshus och pumphus. Tips mottages tacksamt!!
  2. Super! Tack, får fortsätta felsöka när sjövattenpumpen är på plats igen.
  3. Tack för alla tips och svar! Skall försöka förtydliga lite kring vad som händer och vad jag gjort: Motorn är köpt för sig och är till stora delar renoverad med bl a ny kompressor. Första gången jag startade upp motorn gicj kompressorn direkt och hela tiden. Motorn låter frisk och den var riktigt rapp och turbon viner igång också. Vid denna start laddade inte generatorn heller, hade instrumentpanelen inkopplad med allt, förutom plus/minus till varningslamporna. Jag har någonstans läst att laddningslampan har just funktionen att ”kicka igång” laddningen som en diod/motstånd (kan såklart vara killgissning) jag stoppade motorn, kopplade ur styrboxen till kompressorn och startade igen. Kompressorn urkopplad. Alltså inget mekaniskt fel på magnetkopplingen. Oljan är fin och somsagt, kompressor och koppling är nytt. Vid denna andra start varvade jag upp och då gick laddningen igång. Har helt ny generator som är inkopplad enligt elschema. Och som konstaterats ovan är det enbart KAD med EDC (44 och 300) som hr styrning av kompressor att gå vid kallstart för att få uppmtempen snabbare. Min KAD42 skall inte koppla in kompressor pga temp, enbart via varvtal och kick down. Men problemet kvarstår (tror jag) att kompressorn går konstant. Vid uppstart märkte jag att sjövattenpumpen läckte så den är bortplockad för renovering.
  4. Blivit med motor och teststartade den i helgen. Hoppade igång så fint, men kompressorn gick hela tiden. Kopplade ur styrningen/elektronikboxen som styr kompressor med hjälp av givare. Kompressorn gick ej, såklart. Första starten hoppade inte laddningen igång, gjorde det andra starten efter lite varvning med kompressor urkopplad. Till saken hör att jag inte hade laddlampan ikopplad som jag förstår det rätt skall hjälpa igång laddning. Kan detta orsakat att magnetkopplingen låst fast? Vet någon om den kräver spänning för att slå till eller av? Mest logiskt vore ju att spänning får den att slå till? Jagar halmstrån här. Vad annars kan orsaka att kompressorn går konstant?
  5. Bytt detta på båda motorerna. Skall dock kolla tryckregulatorns evakueringsslang igen. Bokat tid hos Båtakuten, får se om de har någon ide.
  6. Tror att EVC räknar ut någon form av medelvärde baserat på pulser i bränsleinsprutningen och varvtal, etc. vet inte hur det skall gå till. Motorn som drar mer är också ” trögare” vid gaspådrag och högre varv
  7. Hej, har 2 st VP 4,3 GXi motorer från 2006 med ca 230 timmar på varje motor. Denna säsongen drar den ena motorn mellan 30-50% mer än den andra och känns betydligt segare. När man lyssnar på den på tomgång och varvning utan belastning låter den ”frisk”. Nu vet jag att VP EVC färddator visar en grov uppskattning av bränsleförbrukning, men så stor skillnad borde det inte vara. På tomgång och låga varv (upp till 1000 varv) visar de ungefär lika mycket. Kan det vara lager, etc i drev eller annat? Var skall jag börja felsöka??
×
×
  • Skapa nytt...