Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lejf

Sandström Classic 565 CC/MC

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag ska köpa min första båt och behöver lite tips och råd. Har länge tänkt köpa en begagnad båt men sen hittade jag Sandströms båtar och tycker dem ligger bra i pris. Och dem verkar vad jag förstår vara bra båtar byggda av en välkänd båttillverkare. 

 

Båten ska användas för att transportera runt familjen (Fru, en liten pojke, barnvagn osv...) i Stockholms Skärgård samt fiske. Eftersom det är min första båt vill jag ha en enkel driftsäker båt som inte strular. Jag kommer ha nog med problem att bara köra båten. 

 

Båtarna jag fastnat för är Sandström Classic 565 CC eller MC. Dem ligger i min prisklass 250-300 000 kr och vad jag anser uppfyller mina behov. Det känns såklart skönt att köpa en ny båt så jag vet att allt fungerar. Köpa begagnat känns väldigt osäkert då jag inte kan någonting om båtar. 

 

Så till frågan. Vilken ska jag välja? CC varianten har utombordare och MC varianten diesel inombordare. 

 

Skillnaderna är vad jag förstår:

MC lägre förbrukning men även långsammare 16 knop kontra 30 knop. 

Dieselmotorn tar mer dyrbar plats.

Billigare försäkring på MC. 

MC varianten kostar 50 000 kr mer

 

Tacksam för alla erfarenheter angående Sandström och båttypen jag funderar på att köpa samt förslag på motsvarande båtar. 

 

MVH

Fredrik

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna i sig är stabila rackare, och beprövade skrov. Liten skrovvinkel gör dom lite stampiga, men tåliga är dom. 

 

Skillnad mellan cc och ac är ju inte bara motorn. Vad är prioriterat? Skydd för familjen, eller fria ytor för fisket? Fiske från cc är enklare om man spinnfiskar. 

 

Sedan är det skillnad i det faktum att ac har roder och rak axel. Enkel och väl fungerande konstruktion, med sina egenheter vid manövrering. Diesel har givetvis fördelar, men du skall köra en del för att tjäna in den dyrare inköpskostnaden. Dessutom slipper du bli av med din utombordare någon mörk natt, vilket du ser på försäkringen. 

 

Ac har en ganska ovanlig lösning med axel och inombordare för en 5,5 meters båt idag, där jag inte känner till någon annan som har den typen. 

 

Sedan har du ju mc varianten med utombordare där du har kabin. 

 

Det är inte lätt att välja båt:-) personligen, och detta eftersom jag fiskar mycket och rör mig mycket på grunt vatten efter öring och gädda, hade jag valt båt med utombordare alla dagar i veckan. Men, då är jag fiskenörd. Är fisket mer en bisak när man är ute, och inte trixar på de grundaste och knivigaste ställena, är det en annan sak.

 

inte för att jag gorde dit val enklare....:-)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

 

MC varianten är också ett alternativ. Kostar dock lite mer. Övernattning i båten lockar inte mig alls dock. Då smäller jag hellre upp ett tält och sover i. 

 

En utpräglad fiskebåt blir nog inte helt populärt. CC varianten verkar ha lite "finare" inredning jämfört med AC varianten. Men i övrigt är dem lika eller? 

 

Men det lutar nog mot CC. Kan inte riktigt motivera 50 000 kr för att få en långsammare dieselmotor. 

 

Finns det några jämförbara båtmärken i samma prisklass och typ av båtar?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...