Gå till innehåll
onsdag 18 februari 2026
Jebela

Köpråd till 100hk utombordsmotor önskas.

Rekommendera Poster

Hej i sommarvärmen. Tyvärr har vår motor strulat så mycket att vi bestämt oss för att köpa ny motor. Alla handlarna finns i närheten och priserna inklusive montering är typ lika. Motorn ska sitta på en 5,5 meters BR och frakta folk ut i skärgården.  Ge mig ett råd på en bra 100hästare!

Dom jag väljer mellan är Honda, Yamaha och Mercury (Evinrude och Suzuki är för dyra). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

yamman eller mercuryn,hugget som stucket?,dom gör ju motorblock propellrar mm gemensamt,ägt båda fabrikaten,mercuryn är ju snyggare med sin svarta lack,om man går efter det,båda bra motorer,honda har jag sett att dom vill korrodera ,har väl inte så bra aluskydd efter några år vittrar lack flagnar.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Se helheten när det kommer till kostnad. Evinrude ingen service de tre första åren. Suzuki har ingen kamrem som behöver bytas. 

I slutändan blir det hugget som stucket. Alla är bra motorer. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara flika in att det låter lite som om alla är lika bra, men det håller jag inte med om. Kika dock som redan påpekats på helhet med service, garantilängd osv. Här skiljer det...

Evinrude är enligt mig lite som franska bilar typ Renault och Peugeot, varje ny modell säger man att problemen äntligen är borta men efter några år visar det sig vara samma lika ändå...

Mercury och Yamaha är mer beprövad teknik i det här fallet och historien har varit klart mer i deras favör om vi tittar på märkena som helhet.

Det finns fans till alla märken, så googla och läs på är mitt råd. Jag gillar Yamaha och Mercury, andra gillar annat. Detta är dock inte alltid lika med jämförbar kvalitet. Sedan har alla märken mer eller mindre lyckade modeller...

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...