Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej! Har just köpt min första båt, en Adec 700s snipa. När jag testade den vid köp svarade rodret bra, men när jag körde första egna turen svängde båten knappt vid max rattutslag. Andra gången hade rordet vridit sig så att det knappt stod rakt akterut vid max utslag. Vad kan ha hänt och hur kan jag fixa det? Kan ha varit lite hårdhänt med gas och backreglaget, men inga extrema rörelser i min mening.

 

Tack för tips! 

Obs: Jag är total nybörjare. Kan inget öm båtar eller båtmotorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan fanns det i familjerederiet många båtar, bland annat en liten 21" Gullholmensnipa. Styrarmen, eller kvadranten, satt inte så bra fast på hjärtstocken, det vill säga "roderaxeln" så nästan varje gång man hade backat kraftigt och svängt samtidigt fyttade sig styrarmen på axeln, och styrningen kom i otakt med rodret, man kunde bara svänga åt ena hållet beroende på vilket håll rodret hamnat.

Det låter som om du har samma problem. Har din båt möjlighet till nödstyrning med rorkult? I så fall ser du nu lätt i vilken vinkel rodret pekar i förhållande till rattutslag.

 

Jag löste iallafall problemet i vår snipa med att fixa justerbara stopp så att rodret inte kunde göra för stora utslag, samt modifierade styrarmen så att den inte kunde flytta sig på hjärtstocken, ett hål borrades genom styrarmens hylsa och hjärtstock, och i detta en genomgående M5 maskinskruv med låsmutter på andra sidan, möjligen försvagade jag hjärtstocken något, men den var tjock. Vet iallafall att det var ett helsikes jobb att borra detta hål i rotfritt stål, inunder akterdäcket' med dålig belysning och en glapp gammal Black & Decker borrmaskin, många borr gick också åt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Kolla under akterdäck , på roderaxeln sitter en kvadrant eller roderarm, som troligen vridit sig på axeln, kan vara en kil i bästa fall, eller stoppskruvar.

Lossa vrid rätt och dra fast.

 

Fullt roder och full gas bakåt brukar resultera i detta, om inte grejorna sitter särskillt bra ihop.

 

Lite OT men när du ska backa max 10 / 15 graders roder och inte för mycket varv på maskinen, det är båten som ska röra sig,. inte sätta fart på en massa vatten.

Du kommer snart att upptäcka att båten svänger bättre åt det ena hållet, beroende på propellerns rotation, utnyttja det.

Skulle inte aktern vilja gå åt det hållet som du vill kan du lägga om rodret och ge en liten puff framåt, för att sedan styra åt det håll du avsett på backen igen.

Öva gärna någon gång när det är lugnt väder och ingen ser.

 

Jag kan köra slalom baklänges med min båt, en båtmodell som de flesta säger att den är omöjlig att backa med.

 

👍

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag dök ner med cyklop för att titta på rordet. Jag puttade lite på det och då ramlade det av. Så det blir varv i morgon. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle varit väldigt glad för att rodret ramlade av vid bryggan, istället för under färd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lassepasse:

Tack för hjälpen! Jag dök ner med cyklop för att titta på rordet. Jag puttade lite på det och då ramlade det av. Så det blir varv i morgon. :(

Ja en himla otur, men också en himla tur, att det föll av i hamnen och inte på exempelvis Tjurpannan, som är Bohusläns mest illa beryktade passage, med all riktighet.

Hoppas att du får rätsida på detta och att försäljaren tar sitt ansvar och kan kompensera dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, säljaren har erbjudit sig att stå för kostnaderna. Rodret lossnade när jag puttade på det. Jag tog i lite, men inte för kung och fosterland. Det var hårt angripet av rost. Det ramlade bara av i det övre fästet, så jag kunde lyfta av det och lägga det i båten. Fast det krävs nog ett nytt roder ändå.

Redigerad av Lassepasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak: Motorn skrek bedrövligt när jag gick från gas framåt till back, men det var efter det att styrningen slutade funka (jag tappade behärskningen). Tror ni att motorn kan ha skadats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för något liknande. Då vred sig rodret så långt att det gick emot propellern, inte bra. Kolla om rodret har märken efter propellern, i så fall kan något ha hänt med backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...