Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
Jbl

Tips på motorfäste till jole av typ BIC sportyak

Rekommendera Poster

Har någon tips på hur man enkelt och smidigt kan göra ett motorfäste till jole av typ BIC sportyak?

bifogar bild på jollen.

Skulle även vara intresserad av att köpa en om någon har en över. (Mina barn vill ha en varsin)

$_86.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nostalgi... Tänk att det finns sådana kvar.

På den tiden det begav sig, efter "The Big Bang" men innan vi fick högertrafik, sålde man motorfästen till dessa Sportyak. Setta bestod i huvudsak av ett stort "U" där skänklarnas ändar hade tappar som passade i årklykornas fästen. I mitten av u-et satt det en platta av marinplywood som utgjorde motorfäste och således hamnade mitt i aktern. Rimligtvis borde det funnits fler komponenter i denna konstruktion, som fixerade det hela i båten.

Och jag tror inte man skall ha mer än en tvåhästare till denna båt, om äns der. Idag är den ju bättre till en mindre el-snurra.

Hemma i Arendal kallade vi dessa för "Paddilac".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dom blivit omoderna? Har idag ägnat hela dagen åt att reparera en spricka i plasten. För länge sen gjorde jag ett motorfäste av en bit kapellrör från den aktre till en av de andra årtullarna och en plywoodbit att fästa motorn på. Har tyvärr inga bilder. Hängde på en trehästare och fäste en lina på ömse sidor framtill som kunde användas som tömmar för att hålla sig i och styra genom att luta kroppen. Skitkul! Vi kunde stå i rad, jag en kompis och den då nioåriga dottern och köra till närmaste båtmack och köpa glass. (Sitt i båten? Flytvästar, ja kanske) Viss förvåning bland mackpersonalen när vi lade till långsides och tankade två liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ärlighetens namn är det väl ingen vidare jolle? Satsa på en Pioner. Den har dessutom fördelen att inte repa moderskeppet när ungarna kör på.

Walker Bay är ännu bättre men lite dyrare.

Pioner 8.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att det var en bra jolle, beror nog på hur man använder den. Oöm. Någorlunda lätt att lyfta ombord. Har en vit relingslist som verkar avskaffad på senare modeller. Välte den några gånger avsiktligt med barnen i, för att skoja med dem, uppskattades. Kanske bidrog till vattenvana och senare dykcert. Riggade den med ett par meter rundstav som mast och ett litet stagsegel från båten, några tunna linor som vant i nyborrade hål i kanten, en plywoodbit fäst med snören som köl, sedan kunde man släppa loss barnen att försöka manövrera sig runt vikarna, lärorikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både jollen och motorfästet går att köpa på bla. surf.se.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...