pannkaka 17 Postad 27 Juni , 2018 Fantastisk snabb o bra respons på detta forumet så här kommer en ny fråga Jag behöver montera en 2 kg handhållen pulversläckare i båten så att jag har den den lättillgänglig men ändå inte i vägen, t ex i ett urtag (ett fack utan lucka) i innerliningen, som det var i min tidigare Askeladden, eller ett fack med lucka, som den här från t ex Watski https://www.watski.se/Stuvfack-frvaringsbox-11PqO. Men släckaren https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/brandslackare/handbrandslackare/brandslackare-2kg-slang som jag köpte på Hjertmans är 40 cm lång och får inte plats i detta. Jag hittar inget annat lagom fack heller. Eller någon 2 kg-släckare som är lagom stor. Några ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 49 Postad 27 Juni , 2018 Jag letar också fast efter en hållare för 2kg handbrandsläckare så man kan sätta upp den i liggande läge runt förarplatsen. Om någon vet nån affär i Stockholmstrakten som säljer det så får dem en kund direkt... Har kollat alla dem ”vanliga” båtaffärerna utan framgång.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Juni , 2018 Det var ingen liten tvåkilossläckare! Min är 32 cm inklusive hållare. När jag inte vågar lita på den längre blir det någon typ av aerosolsläckare. Med pulver blir ju följdskadorna ändå nästan lika illa som branden. Borde finnas större varianter av denna någonstans. Även om redan Maus säkert är betydligt effektivare än en tvåkilos pulver. http://xpozed.se/maus-brandslackare/?v=f003c44deab6 Såhär ser mitt montage ut. Stuvfack från Seasea med 37 cm innermått och en tvåkilos Gloria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 849 Postad 28 Juni , 2018 Jag hade redan en 2kg pulversläckare, och så köpte jag en till. Samt en 6liters skumsläckare. Tänkte mig att ha en av dessa under motorrumsluckan, båda får plats. Men så tänkte jag om och placerade nya pulversläckaren på toaletten, behövde inte ens borra nya hål. Skumsläckaren hamnade bredvid vv-beredaren nära motorn. I motorummet finns redan en slags automatisk liten pulversläckare. Bredvid köket finns det en brandfilt. Även jag kollade de där inbyggnadsfacken, men dom är för djupa för att passa i min båt. Kanske omplaceras skumsläckaren till garaget därhemma, men klart man kan aldrig få för många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juni , 2018 5 timmar sedan skrev coppertail: När jag inte vågar lita på den längre blir det någon typ av aerosolsläckare. Med pulver blir ju följdskadorna ändå nästan lika illa som branden. Jag tror försäkringsbolagen fortfarande kräver pulver. Men en aerosol kan man ju ha för att släcka med om det skulle behövas utan att få julstämning ombord. En vanlig typ av brand är ju i kök och att det tar sig i träinredningen, där är skumsläckaren mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Juni , 2018 Aerosolerna är godkända inom yrkessjöfarten. Vi har det som enda system i maskinrummet. Tycker att det då borde vara okej även i fritidsbåt? Hursomhelst är det överlägset pulver på alla punkter. Utom möjligen inköpspriset då förstås. Å andra sidan slipper man servicekostnaderna i 10 år. Förmodligen kommer vi få se betydligt mer av dessa system framöver. Skulle själv dra mig in i det längsta för att dra av en pulversläckare i min egna båt. Försäkringsbolaget ersätter ju bara det som ”syns” av skadorna efter en brand. De långsiktiga konsekvenserna av det korrosiva pulvret får betalas ur egen ficka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juni , 2018 10 timmar sedan skrev coppertail: Förmodligen kommer vi få se betydligt mer av dessa system framöver. Ja det är nog sant. Tar väl lite tid innan försäkringsbolagen tar bort kravet om att pulver ska finnas ombord. Det finns inget som säger att man måste använda pulvret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser