Gå till innehåll
onsdag 21 maj 2025
Bearded

Honda bf45a ryker och har missljud

Rekommendera Poster

Nyss köpt en honda bf45a, bytt impeller, kamrem, oljor, tändstift och bensinfilter…förra ägaren hade rengjort förgasarna.

Var iväg och trollade i tre dagar. Två dagar utan missljud men tredje dagen hörde jag ljudet som hörs i videon (i videon gasar jag lite å då kommer ljudet) någon som kan veta vad det kan vara?

Känns som att motorn går som den ska, går fint att trolla i låg fart och motorn tuggar på bra i högre hastighet också. Såg andra dagen att det inte kom nån skvallerstråle, tog tryckluft och blåste då kom det kylvatten igen. 

Den vitryker också, vad jag läst så kan det vara oförbränd bensin när det är vit rök, stämmer det?

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mig som är novis på just båtmotorer så betyder vitlök endera för lite vatten, att kyla, eller att vatten läcker in i nån cylinder eller strax därefter.

Vattnet blir hett och förångas. 

Försök förklara bort detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har som sagt ingen aning, har aldrig haft båtmotor förut, därför jag frågar.

Så då är det alltså alltingen för lite kylning eller att det läcker in vatten då. 
Jag har inte bytt termostaten, kan den orsaka att det blir vit rök pga att det blir för lite kylning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

vit rök = vattenånga = i första hand trasig topplockspackning, vatten smiter in i cylindern från kylvattenkanal

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...