Jump to content
Tuesday 17 June 2025
Bearded

Honda bf45a ryker och har missljud

Recommended Posts

Nyss köpt en honda bf45a, bytt impeller, kamrem, oljor, tändstift och bensinfilter…förra ägaren hade rengjort förgasarna.

Var iväg och trollade i tre dagar. Två dagar utan missljud men tredje dagen hörde jag ljudet som hörs i videon (i videon gasar jag lite å då kommer ljudet) någon som kan veta vad det kan vara?

Känns som att motorn går som den ska, går fint att trolla i låg fart och motorn tuggar på bra i högre hastighet också. Såg andra dagen att det inte kom nån skvallerstråle, tog tryckluft och blåste då kom det kylvatten igen. 

Den vitryker också, vad jag läst så kan det vara oförbränd bensin när det är vit rök, stämmer det?

Tacksam för hjälp

På mig som är novis på just båtmotorer så betyder vitlök endera för lite vatten, att kyla, eller att vatten läcker in i nån cylinder eller strax därefter.

Vattnet blir hett och förångas. 

Försök förklara bort detta!

Jag har som sagt ingen aning, har aldrig haft båtmotor förut, därför jag frågar.

Så då är det alltså alltingen för lite kylning eller att det läcker in vatten då. 
Jag har inte bytt termostaten, kan den orsaka att det blir vit rök pga att det blir för lite kylning?

Posted (edited)

vit rök = vattenånga = i första hand trasig topplockspackning, vatten smiter in i cylindern från kylvattenkanal

Edited by pannkaka