Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerkinsT6354

Laddning av dubbla batteripaket - Hur koppla?

Rekommendera Poster

1. Jag har två st 24V batteripaket i båten. Det ena paketet är startbatterier på 2x140A, det andra till bogpropeller är på 2x80A. Dessa båda skall laddas av samma generator, men samtidigt vara separerade från varandras system vi användning så att t ex. bogpropeller inte drar ur startbatterierna. 

Hur kopplar jag lämpligast detta?

 

2. En annan fundering, slutar generatorn att ladda när det mindre batteripaketet är fullt, så att det större aldrig bli riktigt fulladdat, eller är det kanske tvärtom så att generatorn fortsätter att ladda tills det större batteripaketet är fulladdat, med risk för överladdning av det mindre paketet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter din tråd innan den försvinner; 

Varför tror du att bogpropellern skulle tömma ditt startbatteri?

Min erfarenhet är att när man behöver använda bogp. är huvudmaskinen igång och det behövs inte särskilt långa körningar med bogen för att komma in till, eller lämna kaj.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligtvis någon form av laddningsfördelare mellan dina batteriebanker, eller?

Följ kabeln från generatorn och se var den tar vägen innan den delar upp sig till batteribankerna.

Fråga 2, i princip behöver du inte oroa dig här heller. Batteribanken reglerar själv när det är färdigladdat. Sedan har ju moderna generatorer en regulator som skall förhindra överladdning också, möjligen även en sensorkabel som i ditt fall bör sitta på plus på den större banken, fela mig om jag har rätt.

 

Men kolla så att du har någon batterifördelare, eller en så kallad dubbeldiod så att batterierna är avskiljda varanadra när generatorn inte laddar.  Så följ alltså kabeln från generatorn mot batterierna, eller omvänt och se vad du finner där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spekulerar lite, jag anar att TS har två maskiner, en laddar startbatterier och batterier till bog,

den andra laddar "husbatterier", då behövs ingen laddfördelning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Jag spekulerar lite, jag anar att TS har två maskiner, en laddar startbatterier och batterier till bog,

den andra laddar "husbatterier", då behövs ingen laddfördelning.

 

Ja, den ena maskinen laddar 12V förbrukningsbatterier. Det finns en blå dosa med två halvtjocka kablar monterad på väggen i motorrummet. Förmodar att detta är den batterifördelare Georg_Ohm pratar om. Antar att de båda 24V batteripaketen då parallellkopplas och denna fördelare sitter mellan pluspolerna på båda paketen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow jag kan sia! 🤣

 

Om du har ett 12 V system och ett 24V system behövs ingen laddfördelare, och någon ska heller inte kopplas in.

 

Bilder på den blå dosan så får du nog svar på vad den är avsedd att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pentax:

Wow jag kan sia! 🤣

 

Om du har ett 12 V system och ett 24V system behövs ingen laddfördelare, och någon ska heller inte kopplas in.

 

Bilder på den blå dosan så får du nog svar på vad den är avsedd att göra.

12V och 24V har inget med varandra att göra, två helt separata system. Menade att fördelaren skulle sitta mellan de två olika stora 24V-paketen. Men jag tror att jag går på din linje och lyfter ur det mindre 24V batteripaketet och kör bogpropeller på startbatterierna. Den används ju när maskinerna är i gång och lär ju inte dra ur 2x140A.  Tack för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel lösning som fungerar är att startbatteri och bogbatteri är förbundna med ganska långa kablar men inte alltför grova kablar. Inget mer behövs. Moståndet i kabeln har en utjämnande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Friday, June 22, 2018 vid 16:09 skrev Pentax:

Wow jag kan sia! 🤣

 

Om du har ett 12 V system och ett 24V system behövs ingen laddfördelare, och någon ska heller inte kopplas in.

 

Bilder på den blå dosan så får du nog svar på vad den är avsedd att göra.

 

20180625_151428-1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...