Gå till innehåll
söndag 28 september 2025
Glykol

Glapp styrning Volvo Penta P03

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

jag har ett glapp i styrningen på min Flipper motorbåt som har en Volvo Penta diesel inombordare. Lägst bak vid motorn har jag någonting som har med styrningen att göra (kallas "Power Assist Steering Actuator" tror jag) och där har jag identifierat ett "glapp". När jag växlar från högersväng till vänstersväng (eller tvärtom) så rör sig den inringade delen så att den visar sig olika mycket. Se bifogade bilder där man se den blanka delen olika mycket. Det är ca 2 cm mellan ändlägena i detta glapp och märks bara precis i början när jag lägger om från vänster till högersväng, eller tvärtom. 

Är det normalt? Om inte, hur kan man åtgärda "glappet"?

Tacksam för svar.

(Är det här hydraulstyrning som jag har på båten? Jag har Morse vajerstyrning men det kanske man kan ha i kombination med hydraulstyrning??)

märkplåt.jpg

IMG-1516.JPG

IMG-1513.JPG

Redigerad av Glykol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt, enkelt förklarat; när "kolven" flyttas släpper den fram olja i en viss riktning vilket ger dig servohjälp precis som på en bil. När du rattar åt andra hållet öppnas ventiler vilket ger dig servohjälp i motsatt riktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Jag lite ny på det här.

Kan man säga att jag har servostyrning men inte hydraulstyrning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle säga du har vajerstyrning som får skjuts av ett servo som pumpar hydraulolja ;)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du om den här styrningen behöver luftas eller om man behöver fylla på olja (hydralolja?). Och isåfall lite instruktioner kring detta? Skulle först och främst vilja försäkra mig om att det finns tillräckligt med olja i servon. Just nu känner jag ingen skillnad på när motorn är igång och när det står still, samtidigt som det är en del "glapp" i styrningen. Tacksam för svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...