Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mikis

Volvo penta bb115 vitryker och går upp i temp

Rekommendera Poster

Hej. Har en Storebro Bergö med Volvo penta bb115 i. Motorn ryker vitt och vid full gaspådrag så går han upp i temp nästan in i rött. Om man kör lugnt  typ upp till 2000 varv så ryker han mindre och tempen är ok. Nån som har råkat ut för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ryker det kraftigt vitt så är det vatten i förbränningen. Går den också varm vid lite hårdare belastning så blir nog tyvärr svaret att du har en genomrostning i topp alt. avgaslimpa. Har du tur är det enbart topplockspackningen. 

Men då motorn är ,vad jag förstår, sjövattenkyld så är nog risken uppenbar med felen enl ovan.

Ur med stiften och dra runt motorn med starten och kolla om det stänker vatten ur någon av cylindrarna. Om inget vatten syns så ta ett komp.prov.

Kolla också så inte oljan är oboyfärgad av vatten

Redigerad av Gelis
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

Ryker det kraftigt vitt så är det vatten i förbränningen. Går den också varm vid lite hårdare belastning så blir nog tyvärr svaret att du har en genomrostning i topp alt. avgaslimpa. Har du tur är det enbart topplockspackningen. 

Men då motorn är ,vad jag förstår, sjövattenkyld så är nog risken uppenbar med felen enl ovan.

Ur med stiften och dra runt motorn med starten och kolla om det stänker vatten ur någon av cylindrarna. Om inget vatten syns så ta ett komp.prov.

Tack. Jag kollar det. Enligt gamla ägaren var det bara o byta impeller så skulle han inte gå upp i temp. Han nämnde dock inte röken :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är gul och fin, utan vatten i och då antar jag att topplockspackning är utesluten??? Då återstår kylkanaler och avgaslimpan? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att byta impeller,  om den ger dåligt flöde så går ju naturligtvis motorn varm. Men vad jag förstod så ryker det vitt redan från start med kall motor, eller? 

Att oljan är ok är ett +, men det kan fortfarande vara packningen, enklaste är ju att ta bort stiften och kolla efter vatten. Stiften blir också väldigt rena om det är vatten med i förbränningen.

Om röken kommer när motorn går varmt så finns ju chansen att det är impeller eller termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp det ryker redan från start. När man kör lugnt så ryker det väldigt lite och tempmätaren står på den första sträcket av den gröna fältet. När man sen gasar upp till 3500-4000 varv så ryker han mer och går upp i temp hela vägen till max. Jag har  videoklipp men det går inte att  skicka här på forumet. Kan vara termostat för att impeller byttes i torsdags? Vi får väl plocka bort stiften och dra runt han. 

Redigerad av Mikis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ta bort stiften är ju det enklaste och billigaste, ger också svar på en hel del frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att det är limpan som det är hål i, mellan vatten och avgaskanalen. Vattnet går ju först till oljekylaren, och sedan genom limpan. Om det är hål i limpan går en del vatten direkt ut med avgaserna, utan att passera motorn. Då kan motorn bli för varm, och vattnet som sprutar in i avgaskanalen blir till ånga, som går ut med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ok tack. Jag hoppas det är den då :) man får ju en ny för några tusen verkar det som. Ma vill ju ha fungerande båt så då får man fixa till det. Frågan är om man törs åka så här innan man lagar den? Han går ju inte upp i temp om man kör lugnt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte rekommendera det. Vatten kan inte komprimeras, får du in tillräckligt i en cylinder så går en vevstake, dvs motorhaveri/ras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ok. Då är det bäst att han vilar tills det är löst :) tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...