Mercury_44XS 319 Postad 14 Juli Jag retar mig på att jag inte har någon inloggning till FPT längre, då skulle man kunna kolla upp motorns serienummer och kanske t.o.m. få ursprunglig destination och vilken utrustning den haft från EOL. Men Italienarna kan ju också ha "slarvat" bort all info på en 40 år gammal motor. Den motorn Mascus har är definitivt en stationär motor eller har använts som det. Sökte på hela motornumret och fick fram FIAT 605C och LALTESI 34 samt vissa Laverda tröskor. Ah ja, hoppas det löser sig, trillar 25-öringen ner här så återkommer jag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielKY 0 Postad 4 Augusti Får jag kapa tråden en snabbis? Jag har en likadan motor som du, utan kylning för turbon, den är bara klädd med värmefilt och det blir inte överdrivet varmt iallafall. Men mitt problem är jag inte vet någonting om motorn, vilket varvtal som är max, (du skrev 3400 så det var ju bra) vilket ladd tryck turbon ska ha ventilspel osv. Verkar helt omöjligt att hitta info om denna motor då jag googlat till och från sen jag köpte båten för ett år sedan. Är det någon här som har mer info om dessa? Mitt serie nr heter 8061.25*061-288926 om det säger någon nåt? Jag skulle gärna vilja se hur du gjort med avgassystemet från knät och ut om du vill visa detta? På min båt går det bara i en slang mot fören (knät är alltså vänt åt fel håll) sen vänder den och ut i en genomföring strax under badbryggan. Jag skulle vilja få ner detta i vattnet, men vill heller inte göra fel i detta såklart så det inte backar in vatten tillbaka. Kan man skicka ut avgaserna "blöta" ner under ytan eller måste man dela på avgas och sjövatten. Tack för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielKY 0 Postad 4 Augusti 2025-07-14 vid 19:08 skrev Mercury_44XS: Jag retar mig på att jag inte har någon inloggning till FPT längre, då skulle man kunna kolla upp motorns serienummer och kanske t.o.m. få ursprunglig destination och vilken utrustning den haft från EOL. Men Italienarna kan ju också ha "slarvat" bort all info på en 40 år gammal motor. Den motorn Mascus har är definitivt en stationär motor eller har använts som det. Sökte på hela motornumret och fick fram FIAT 605C och LALTESI 34 samt vissa Laverda tröskor. Ah ja, hoppas det löser sig, trillar 25-öringen ner här så återkommer jag. //Pär Det är precis det dom har gjort, jag pratade med en marina i göteborg och han satt inloggad och letade efter info på denna, det var 300 sidor med kopior på första sidan av manualen bara. Så det är väldigt svårt att hitta något på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 319 Postad 4 Augusti (redigerade) 15 minuter sedan skrev DanielKY: Jag skulle gärna vilja se hur du gjort med avgassystemet från knät och ut om du vill visa detta? På min båt går det bara i en slang mot fören (knät är alltså vänt åt fel håll) sen vänder den och ut i en genomföring strax under badbryggan. Jag skulle vilja få ner detta i vattnet, men vill heller inte göra fel i detta såklart så det inte backar in vatten tillbaka. Kan man skicka ut avgaserna "blöta" ner under ytan eller måste man dela på avgas och sjövatten. Googla "iveco 8061 marine exhaust elbow" så får du fram bilder på hur de ser ut original och eftermarknad. Finns att köpa eller svetsa ihop själv om man har TIG eller känner någon duktig smed så kan de säkert göra en. Frågan är bara kostnaden, köpa färdigt eller få en gjord? Fast jag hade inte satt utloppet under vattenytan... Sen kan man ju om man vill sätta en 3-vägs kulventil och skicka ut kylvatten separat och köra avgassystemet torrt några sekunder innan man stänger av motorn. På så sätt slipper man rost i turbon mm. Mvh Pär Redigerad 4 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 319 Postad 4 Augusti 8 timmar sedan skrev DanielKY: Jag skulle gärna vilja se hur du gjort med avgassystemet från knät och ut om du vill visa detta? På min båt går det bara i en slang mot fören (knät är alltså vänt åt fel håll) sen vänder den och ut i en genomföring strax under badbryggan. Jag skulle vilja få ner detta i vattnet, men vill heller inte göra fel i detta såklart så det inte backar in vatten tillbaka. Kan man skicka ut avgaserna "blöta" ner under ytan eller måste man dela på avgas och sjövatten. Hittade en film på Youtube på en 8061SRM 30.10 med vattenkylt turbinhus och original avgasknä: Vilka dårar🤪 de har motorn löst stående på en klen lastpall så motorn gungar rejält när de drog på lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielKY 0 Postad 5 Augusti 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Googla "iveco 8061 marine exhaust elbow" så får du fram bilder på hur de ser ut original och eftermarknad. Finns att köpa eller svetsa ihop själv om man har TIG eller känner någon duktig smed så kan de säkert göra en. Frågan är bara kostnaden, köpa färdigt eller få en gjord? Fast jag hade inte satt utloppet under vattenytan... Sen kan man ju om man vill sätta en 3-vägs kulventil och skicka ut kylvatten separat och köra avgassystemet torrt några sekunder innan man stänger av motorn. På så sätt slipper man rost i turbon mm. Mvh Pär Svetsa är inga problem då jag jobbat med rörsvetsning hela livet 😉 Det svåra är att få tag på material, marina applikationer bygger ofta i grova gods för att kompensera billiga material. Annars vill man ha stabiliserat rostfritt vilket är knepigt/dyrt att få tag i om man inte jobbar nånstans där detta finns. Min tankte är att jag ska repsvetsa det knät jag har då bara ett par kylkanaler blivt lite ledsna. Att dra ner det under vatten vill jag eftersom det är en familjebåt så jag vill få bort avgaserna när vi kör samt få ner ljudet så mycket som möjligt, just nu går det inte ens att samtala i 8 knop 😂 En tanke är ju om det går att dra ner det i drevet, men jag vet inte om genomloppet är stort nog, utloppet från turbon är 65mm och jag vill ju inte ha en "broms" så att säga, men detta är jag inte kunnig på kanske går jättebra. Det ser ut på en bild som att OP drar sitt rakt ner mot drevet, så det vore kul att veta om han gör så och vilket drev han kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielKY 0 Postad 5 Augusti 12 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hittade en film på Youtube på en 8061SRM 30.10 med vattenkylt turbinhus och original avgasknä: Vilka dårar🤪 de har motorn löst stående på en klen lastpall så motorn gungar rejält när de drog på lite. haha ja det var fan modigt, ett par ynka pallbockar som håller motorn bara 😂 Det där är en nyare motor tror jag, min turbo och utblås sitter bakom motorn ovanför sprängkåpan och löper ut på babords sida, som det gör på OP också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanse1 8 Postad 13 Augusti Att dra avgaserna genom ett drev kommer nog fungera som en avgasbroms. Jag har tidigare, med en Volvomotor, dragit ned avgaserna i vattnet och det sänkte ljudnivån rejält. Dock bör man göra ett litet utlopp (skvallerrör) över vattenytan så man ser att kylvattnet fungerar. Storebro har i alla tider använt sig av avgasstövlar som leder ner avgaserna under vattenytan, men med ett skvallerrör. På min motor sitter turbon över sprängkåpan på babords sida och utsläppet är riktat förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielKY 0 Postad 13 Augusti 5 timmar sedan skrev hanse1: Att dra avgaserna genom ett drev kommer nog fungera som en avgasbroms. Jag har tidigare, med en Volvomotor, dragit ned avgaserna i vattnet och det sänkte ljudnivån rejält. Dock bör man göra ett litet utlopp (skvallerrör) över vattenytan så man ser att kylvattnet fungerar. Storebro har i alla tider använt sig av avgasstövlar som leder ner avgaserna under vattenytan, men med ett skvallerrör. På min motor sitter turbon över sprängkåpan på babords sida och utsläppet är riktat förut. Ja du ser ut att ha samma motor som jag har. Har du riktat om knät så att det pekar föröver? På din video där du provkör så pekar det nedåt? Släpper du bara ut rakt genom akterspegeln? Skulle gärna vilja se lite bilder på hur det ser ut på din båt om du har möjlighet någon dag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanse1 8 Postad 13 Augusti Jag har vridit knät snett nedåt förut. Därifrån en armerad gummislang till en ljuddämpare och därefter ut på babordssidan strax över (ca 50mm) vattennivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser