Gäst Postad 4 Juni , 2018 Min autopilot slutar ibland att styra på kursen helt plötsligt utan att det är stiltje eller för hög sjö. Kan en mobiltelefon som ligger i närheten påslagen störa kompasserna i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 4 Juni , 2018 Allt magnetiskt kan störa kompassen i autopiloten. Mobiltelefon, radio, nycklar, motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2018 Mm, misstänkte det men tänkte att den kanske var digital och då inte påverkades, som den magnetiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 710 Postad 4 Juni , 2018 (redigerade) I och med att mobilen är en radiosändare som pingar basstationen då och då samt med en toppeffekt på kanske ett par watt så kan den påverka. Allt elektriskt kan fungera som "mottagarantenner", och signalerna från den elektroniska kompassen liksom en hel del annat är inte speciellt robusta. Vilka signaler som helst kan påverkas. Oftast är utrustningen ombord inte klassad efter några speciella fordonsdirektiv (som är option, inte lagkrav) utan lyder i bästa fall under de vanliga CE-normerna för radiostörtålighet. Dessa är synnerligen moderata och en mobiltelefon redan på större avstånd än man tror kan ställa till problem och ge fältstyrka långt över vad utrustningen skall tåla. Hade för inte så länge sedan faktiskt ett sådant fall när t.o.m. båtmotorns styrelektronik störde ut navigationsutrustningen. Men regelverken för båt och motorstörningar är ungefär desamma som för moppen som inte via sitt primitiva tändsystem skall störa radiomottagningen för grannarna på gatan när den kör förbi. Synnerligen inaktuellt, alltså. Och på min egna båt har jag (liksom många andra) haft problem med att Lowrance nätverksnav/hubb lägger ut en störmatta på VHF. Helt lagligt, eftersom regelverken släpar. Men i USA har de tydligen fått byta ut dem i alla fall. Edit: Sedan kan det naturligtvis finnas andra orsaker till ditt problem. Raymarine har haft modeller utrustade med elektroniskt gyro för att kunna reagera snabbare än bara på kompassignalen(S1G-S3G t ex), som inte varit riktigt friska efter ett tag. Kunde typiskt göra att båten tokgirade för att sedan efter ett tag bete sig riktigt igen. Redigerad 4 Juni , 2018 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2018 Tackar för inlägget. Spännande läsning och mycket jag inte känner till. En idiotisk fråga till er som har kollen, jag uppfattar det som att autopiloten (Simrad WP32 i detta fall) har en inbyggd elektronisk kompass eller har jag fel? Eller är autopiloten kopplad via min fysiska kompass som jag har fastmonterad i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 4 Juni , 2018 Autopiloten har en inbygd kompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2018 Den elektroniska fluxgatekompassen beter sig som vilken magnetkompass som helst och påverkas på samma sätt. Förutom att mobilen kan störa med sin radio så brukar det finnas en magnet i hör-grejen. Prova att hålla mobilen nära kompassen. Störningen minskar om de befinner sig på olika höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 5 Juni , 2018 Jag hade stora problem med min autopilot som påverkades av mobiltelefonen men det var många år sedan då jag hade en NMT450, alltså en telefon med avsevärt högre effekt. Båten kunde gira 90 grader då telefonen ringde. Jag har dock inte märkt några problem med min nuvarande båts autopilot och mobiltelefoner men visst kan det säkert finnas en inverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser