Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Carper

Köpa segelbåt från början/mitten 80-tal

Rekommendera Poster

Har nu bestämt mig för att köpa min första segelbåt och har då kollat på båtar som Albin Nova, Linjett 32 och Arcona 32. Anledningen till att jag tittat på lite dyrare(allt är relativt) båtar som förstabåt är att inte behöva byta upp sig om en säsong eller två utan jag vill köpa en båt som jag kan behålla i 5-10 år.

 

Men det som oroar mig lite är hur bra dessa båtar kommer stå sig om 5-10 år? Jag tänker framför allt på en motor som i detta fallet börjar närma sig 40 år och att behöva göra ett motorbyte är ingen rolig historia. Självklart kan en båt hålla hur länge som helst om den underhålls väl men förr eller senare ger även en motor upp.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorer är ett problem. Leta efter båtar med nyare motorer, billigare kan du aldrig köpa en motor.

I min värd är 20 år en nästan ny motor om man räknar att den praktiska livslängden är ca 40år å en motor.

Båten kan hålla hur länge som helst men billiga, massproducerade båtar håller sämre. Kolla på båtar som var "kvalitetsbåtar" när de tillverkades. Kolla vad de kostade som nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosten är det som dödar motorer, leta alltså efter sötvattenkylda. Förslitning kan åtgärdas, även om det verkar råda renoveringshysteri bland båtägare med ett fåtal drifttimmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ungefärliga prisuppgifter som kan vara bra att ha i bakhuvudet när du tittar på en Linjett 32 eller båt i motsvarande storlek.

 

Ny motor, 100 000:- kr.

Håller i 30 år, men kan hålla i 40 år.

Värdeminskning 3 500:- kr/år.

 

Nya segel, 70 000:- kr.

Håller i 10 år.

Värdeminskning 7 000:- kr/år.

 

Nya dynor, 50 000:- kr

Håller i 20 år, men kan funka även i 30 - 40 år faktiskt.

Värdeminskning 2 500:- kr/år

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackey:

 

Ny motor, 100 000:- kr.

Håller i 30 år, men kan hålla i 40 år.

Värdeminskning 3 500:- 

Vad innebär "håller"? Bortsett från rosten som kan undvikas. Olönsam att fixa? Jag börjar överväga att på min 40+ åriga motor hona cylindern och byta kolvringar eftersom den börjat ryka lite och tappat 0,1 knop, inga stora pengar. Alla lager är rullager och helt ok.  Men man måste vara beredd att göra skruvandet själv och bara lämna bort delarna för bearbetning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Förslitning kan åtgärdas, även om det verkar råda renoveringshysteri bland båtägare med ett fåtal drifttimmar.

Håller med. Problemet är väl att det kan vara svårt med reservdelar och att renovering kan bli dyrt om man inte kan göra jobbet själv.

Men visst byts många motorer i onödan men samtidigt kan man hitta båtar med en relativt ny motat utan att behöva betala för det.

I min båt hade motorn bytts efter 20 år i samband med ägarbyte. Den nye ägaren tyckte det var lika gott att få en fräsch motor. Jag är naturligtvis tacksam, jag fick en båt med en relativt ny motor till samma pris som en med originalmotor.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Nya segel, 70 000:- kr.

40tkr enligt en båtgranne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dacron kan man säkert få för 40 000 från Boding och cruisinglaminat för 50 000:- kronor.

Väljer man någon av övriga segelmakare i Sverige blir kostnaden 70 000:- kronor för cruisinglaminat.

 

Jag vil av olika orsaker inte rekommendera Boding.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var min bryggranne köpte sina segel men nivån på standardsegel låg tydligen ganska lika.

Vill man ha extra lullull så kostar det extra.

Det går att segla med segel som är äldre än 10 år också. Kan vara vettigt vänta några år och vad man vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ni för tokar som köper dynor för 50k till en båt som är värd 100k?

Bara att åka på Jysk och lägga 5k och sen skära lite själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KG__:

Vad är ni för tokar som köper dynor för 50k till en båt som är värd 100k?

Bara att åka på Jysk och lägga 5k och sen skära lite själv.

Om man ska köpa en båt och jämför en med nyare dynor med en som har orginaldynor är det inte särskilt listigt att prisjustera med egenskurna dynor från Jysk.

 

Sedan är jag klart intresserad av att köpa en Linjett 32 för 100 papp, särskilt om den och har den nyare motorn nya segel och fräsha dynor?

Var finns den?

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Amigo27 i höstas. Jag resonerar så att priserna på de här gamla båtarna har sjunkigt mycket de senaste åren och inget tyder på att de stiger framöver heller. Så därför kalkylerar jag med en förlust. Det får kosta att ha båten några år. Blir det dessutom så att en motor måste bytas så blir ju förlusten större. Å andra sidan, om jag fastnar för båten och har kvar den länge så blir det ju inte så kännbart. 

Nu ligger ju inte min Amigo i samma prisklass som dina exempel, så förlusten blir lite mer överkomlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande motorer så är min filosofi att köra och underhålla så länge det funkar. Om motorn mot förmodan dör så byter jag, ändå relativt rimliga pengar att byta motor på en segelbåt jämfört med motorbåtar. Alla 80-tals halvplanande motorbåtar som fått jobba genom åren med sin orginalmotor, där blir både inköp av båt och motorbytet betydligt mer kännbart och motorn troligen betydligt mer villig att ge upp. Veteranbåtar har ofta orginalmotorer så 80 talarna kan nog tuffa ett tag till. Jag kollar på lite youtube klipp om hur folk meckar smådiesel på segelbåtar, de är rätt tåliga motorer och enkla att ha att göra med. 

 

Överlag är jag faktiskt imponerad äver hur bra båtarna åldras om de får lite kärlek och jag är väldigt nöjd med mitt köp. Sen ska jag väl bara sluta kolla på blocket nu när

man köpt båt...prisfallet ser inte ut att stoppa. Inte alltid lätt att hitta köpare och ofta lägger man ner ett par kronor på en ny båt så man får den som man vill. Så nog bäst att göra en rejäl marknadsanalys och köpa det man vill ha direkt sen sikta på att behålla den. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...