Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Valand

Etec 60 vs äldre 2-takter, typ Yamaha 75/90

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Båtskär 600 med Evinrude Etec 60 HK 2014/15 som jag ofta kör tungt lastad. Tycker den kämpar för att komma upp i plan och söker nu en annan lösning. Vad tror båtfolket om en äldre 2 taktare på aktern, som Yamahas sista 2-taktare, 75 eller 90? De är ju mycket lättare Evinrudes dito. Hur är underhåll? Förbrukning? Vilken olja kör man med?

 

Nedan, länk till båten.

https://www.kalixmaskiner.se/vi-saeljer/baat/baatskaer/nytt/baatskaer-600-18-evinrude-50-e-tec-paket-erbjudande/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

även om din etec motor är relativt ny,så är den från grunden en äldre konstruktion,yamaha 75 o 90hk spelar i en annan division,mer kraft och krånglar sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev karluno:

även om din etec motor är relativt ny,så är den från grunden en äldre konstruktion,yamaha 75 o 90hk spelar i en annan division,mer kraft och krånglar sällan.

 

Det är väl den bilden jag också fått, men det gäller att hitta en fräsch Yamaha då. Någon speciell årsmodell man bör se efter och någon man bör undvika?

 

Och bör man kanske direkt sikta sig in på en 90, föreställer mig att det bör passa bättre då man kört tungt lastad, den planar ju fortare samt att jag föreställer mig att den inte förbrukar mer bränsle än 70in, då den inte behöver jobba lika hårt?

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Att jämföra en 60 hk med en 75-90 är väl inte riktigt relevant?

Har själv en 75 etec. Den är trecylindrig och råstark som tusan!

Vad har du för stigning på propellern? Växla ner en tum eller två så kommer du att märka skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska man ju inte byta till mindre prop, när motorn är för liten till båten. Bättre att ha rätt prop till motorn och starkare motor till båten. Mindre än 90 borde du inte köpa och du lär ju kunna byta din relativt nya 60, mot en 5 år äldre Optimax 90, utan att behöva lägga pengar emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev 535GT:

Nu ska man ju inte byta till mindre prop, när motorn är för liten till båten. Bättre att ha rätt prop till motorn och starkare motor till båten. Mindre än 90 borde du inte köpa och du lär ju kunna byta din relativt nya 60, mot en 5 år äldre Optimax 90, utan att behöva lägga pengar emellan. 

Båttypen säljs visst mycket med 50 hk om en snabb sökning visar på relevanta resultat. Låter lite med tanke på båtstorlek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...