Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har problem med växlingen på mitt Bravo III drev.

Framväxeln går i kanske 1 gång av 30 när motorn är igång.

Stänger jag av motorn och någon roterar propellrarna vid växling så går både fram och backväxel i varje gång.

Växelwire är utbytt. 

Någon som har någon aning om vad felet kan vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är så att det kan räcka med justering av växelvajern så gissar jag att konan är sliten (Bravo har konkoppling). Den behöver isf bytas, sitter i överhuset. 

 

Testa att lägga i växeln. Går den inte i kan du öka varvet (lite) vilket kan få konan att greppa bättre. Detta är dock mer ta-sig-hem än nu-slipper-jag-byta-konan-i-sommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, växelwiren är bytt och injusterad.  När jag lägger i framväxel med motor avslagen känner jag/hör jag hur växeln(konan) halkar i och propellrarna ej går att rotera åt ett håll. Gör jag samma med motorn igång så händer inget, inget ljud hörs överhuvudtaget att växeln är på väg att gå i.  Om konkopplingen är sliten borde man inte höra att de slirar eller att propellern borde rotera något? Provade öka varvtalet men inget händer.  Det som känns så skumt är att jag ett par gånger lyckats få i framväxeln med motorn igång med nuvarande injustering av växelwiren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog inte höra att det slirar men rimligtvis borde propellrarna rotera lite om den slirade. 

 

Kom problemet efter att du bytte vajer eller hade du det innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker du först skall frigöra väwelwiren som går från motorn o ner till drevet och försöka växla vid att trycka/dra i wiren. Sätter en slant på att det handlar om fel justerad kabel.. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att frigöra växelwiren och växlat för hand men utan framgång. Wiren går i ändläge men framväxeln ramlar inte i. Jag har idag demonterat kåporna på drevet för att komma åt växelföraren och växelgaffeln. Växelförararen når ändläge vid växling men konan ramlar lixom inte ner tillräckligt. Om man men handkraft lyfter/trycker växelgaffeln/axeln  så går växlarna i.  Jag provade skruva ur växelgaffeln och vände på den. Då blev felet helt omvänt framväxel gick i men inte backen . 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är "spåret" i konan slitet och är skon (växelgaffeln) sliten? Tänkte att man kanske kört med skon liggande an mot konans spår och därmed nött ner den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Bibapulula:

Jag har provat att frigöra växelwiren och växlat för hand men utan framgång. Wiren går i ändläge men framväxeln ramlar inte i. Jag har idag demonterat kåporna på drevet för att komma åt växelföraren och växelgaffeln. Växelförararen når ändläge vid växling men konan ramlar lixom inte ner tillräckligt. Om man men handkraft lyfter/trycker växelgaffeln/axeln  så går växlarna i.  Jag provade skruva ur växelgaffeln och vände på den. Då blev felet helt omvänt framväxel gick i men inte backen . 

 

 

Ok, hur är det med montaget av växelwiren mot drevet?, har den hakat i som den ska? 

Sitter muttern som håller fast växelwiren mot bälghuset som den ska? Kan även vara wäxelwirens strömpa som har spruckit upp vilket gör att strömpan flexar.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...