Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Andreasp

Drev saknar färg

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att leta ny båt och har sett en del (framför allt Mercruiser) drev där man ser att färgen saknas så man ser aluminiumet.

Jag har fått för mig att det inte är så bra men vill ändå kolla med er alla hur det är, är det någon fara?

Är skadar redan gjord eller går det att fixa till detta och måla drevet igen?

MVH

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att måla ett drev med bra och hållbart resultat. Å andra sidan så händer det inte så mycket med det om man ser till att man har rätt sorts offeranoder. Däremot kan man ju få problem med beväxning beroende på var man har båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det!

Beväxning, och aluminiumlegering.

Kolla i båttillbehörsbutiken, det finns speciell drevfärg, antingen sådan som man kan måla direkt på aluminium med, eller sådan som först måste ha en speciell grundfärg. Det finns vanlig traditionell färg att pensla på, eller sprayfärg i olika kulörer, även svart. Dyra och något mindre dyra.

Att måla med kopparbaserad bottenfärg direkt på naken aluminiumlegering är förödande, gör inte det.

Jag provade Hempels Silc One i år på mina aluminiumpropellar, en slags silkonbaserad färg, mysko att stryka på denna, färgen rann inte utan mer kanade... Misstänker att man kan måla hela drev eller hela botten med den färgen också, men då blir det ännu dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Andreasp:

Hej

Håller på att leta ny båt och har sett en del (framför allt Mercruiser) drev där man ser att färgen saknas så man ser aluminiumet.

Jag har fått för mig att det inte är så bra men vill ändå kolla med er alla hur det är, är det någon fara?

Är skadar redan gjord eller går det att fixa till detta och måla drevet igen?

MVH

Andreas

Ja det går att fixa utan problem, en bra rengjord yta rätt grundfärg, samt 2 k lack och på det en klarlack även den 2 k då sitter färgen tills drevet smälts ner igen. Oftast är det dåligt målat, penta har rätt bra färger. Renoverat drev samt sköld. Jag skulle inte på några villkor ha aluminiumet blottat i vatten, det blir oavkortat oxid i det om ytan är oskyddad. Spelar ingen roll hur mycket anoder du har alut mår inte bra oskyddat.

image.png.afd716edf36945077c8bab973dd0a0b4.png

image.png.9067c9d96da0f8ba1c60f23bbd79f37e.png

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man måla så att det verkligen sitter på metallren aluminium så ska man efter slipning först etsa och sedan kromatera först därefter kan man börja med primer. Produkterna för etsning och kromatering går knappt att få tag i för en privatperson i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...