Kojak77 22 Postad 6 Maj , 2018 (redigerade) Köpte för några veckor sedan 2st Sunbeam tough 30W . De har nu varit monterade ca 1 vecka på båten som fortfarande står på land. När jag idag var uppe på däck och tittade så har det uppkommit någon slags skada. Ser ut som att något läcker invändigt, se bilder. Jag antar att den är defekt. Det som är märkligt är att den uppkommit utan någon som helst åverkan. Visserligen skall de hålla för att gå på, men ingen har varit upp på däck. Någon som sett något liknande eller har en gissning på vad som hänt? Redigerad 6 Maj , 2018 av Kojak77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 6 Maj , 2018 Ser inga bilder, men det låter ju som om du skall göra en reklamation. Ger panelen någon spänning och ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 6 Maj , 2018 Nu borde de synas, har inte kopplat in dom i regulator eller batteri, det är bara monterade och kablarna framdragna. Men är inte pigg på att göra om det då det var ett helvete med kabeldragningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 6 Maj , 2018 (redigerade) Inga bilder. Men du får väl ta fram en voltmeter och mäta på ingången på regulatorn och se om du har en bra spänning där. Men å andra sidan om du fått en synlig skada utan anledning så är det ju reklamation som gäller. EDIT, NU SER JAG BILDERNA! Om du inte skrivit att skadan är innanför den yttre filmen hade jag trott att det var en fågelbajs... Men så skall det inte se ut, tag med tillbaka till försäljaren! Redigerad 6 Maj , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 6 Maj , 2018 Jag gjorde en F5 och då kom bilderna fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 6 Maj , 2018 För mig ser det ut som skräp (kanske fågelskit som hr motstånd skriver) eller ett skrapmärke i det skyddande lagret plast. Kolla om du får någon spänning från dem. Du har ju två så då kan du se om de ger lika mycket. Ger den ena väsentligt mindre har något hänt. Annars: grattis till solpanelerna! Hoppas du får mycket användning för dem i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 6 Maj , 2018 Nej det sitter i panelen inget skräp är nästan som att utan smältit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 6 Maj , 2018 2 minuter sedan skrev Kojak77: Nej det sitter i panelen inget skräp är nästan som att utan smältit Ja, så brukar små skrapmärken se ut. Mät! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 6 Maj , 2018 Just nu skrev ChristerN: Ja, så brukar små skrapmärken se ut. Mät! Hur menar du att ytan blir skadad och att det läcker in vatten i något lager? Har inget att mäta med tyvärr och är helt novis på detta. Antar att det blir att köpa en multimeter på biltema. Måste jag koppla in dom på regulatorn för att kunna mäta? Eller kan man mäta på trådarna direkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 6 Maj , 2018 Ser inte på bilderna att det läckt in vatten. Men det kan vara så ändå, även om det inte syns på bilderna. Att fixa med el i båten utan att ha en multimeter är som att cykla utan framhjul. Väldigt svårt! Köp en (eller varför inte två, jag tappar alltid bort den ena och då har jag den andra tills jag hittar den första!). Har du ekonomi att lägga någon/några hundralappar till så köp en tångamperemeter med vilken du kan mäta vilken ström som faktiskt går genom kabeln - utan att koppla bort kabeln. Denna kan man oftast använda som multimeter också. Se bara till att man kan mäta likström med den. Inte alla kan det. Det stora varuhuset för fattiga och smarta bilägare som tema (!) har bra såna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 6 Maj , 2018 Och så: Du kan mäta direkt på kablarna. Oftast står någon uppgift om utspänning på baksidan av panelerna. Brukar ligga runt 20 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 437 Postad 6 Maj , 2018 Är det inte bara nåt klister som "runnit fram" från baksidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 6 Maj , 2018 Just nu skrev raol: Är det inte bara nåt klister som "runnit fram" från baksidan? Det skulle vara vit sikaflex i så fall, men ytan ser och känns som att den smältit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 6 Maj , 2018 40 minuter sedan skrev Kojak77: Nej det sitter i panelen inget skräp är nästan som att utan smältit Isåfall är det lätt att misstänka en intern kortslutning. Återigen, mät spänningen på båda panelerna och jämför! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 7 Maj , 2018 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Isåfall är det lätt att misstänka en intern kortslutning. Återigen, mät spänningen på båda panelerna och jämför! Är en intern kortslutning teoretiskt möjlig när de inte är eller varit inkopplade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 980 Postad 7 Maj , 2018 47 minuter sedan skrev Kojak77: Är en intern kortslutning teoretiskt möjlig när de inte är eller varit inkopplade? Det är väl klart om det varit en mekanisk påverkan. Fast det där ser ut som "skönhetsfel". Gör som tidigare skrivits; mät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 7 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev Kojak77: Är en intern kortslutning teoretiskt möjlig när de inte är eller varit inkopplade? Svar; i princip ja, det beror ju på hur cellerna inne i panelen är kopplade. Med risk att vara tjatig, så skall du nog köpa dig eller låna ett elektriskt mätinstrument, en billig multimeter duger, och mäta hur många volt varje panel ger var för sig, får du samma mätvärde är det väl ok, för du väldigt olika har du ju något fel på den panelen som ger minst spänning. En väldigt gammal panel jag hade, råkade ut för en mekanisk skada, detta var en liten panel barnen hade för ladda spel och mobiltelefoner med, minns inte vad det var nu, men någonting ramlade ned på den och det blev en grumling under plasten, den laddade som den skulle men såg litet tråkig och skadad ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 7 Maj , 2018 Problemet löst, kontaktade Sunbeam direkt som gissade på att det blivit något hål i höljet. De skickar ut ny panel för byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 006 Postad 7 Maj , 2018 5 minuter sedan skrev Kojak77: Problemet löst, kontaktade Sunbeam direkt som gissade på att det blivit något hål i höljet. De skickar ut ny panel för byte. Vad bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 7 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev Kojak77: Problemet löst, kontaktade Sunbeam direkt som gissade på att det blivit något hål i höljet. De skickar ut ny panel för byte. Bra! Men du behöver fortfarande en multimeter/tångamperemeter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 7 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev ChristerN: Bra! Men du behöver fortfarande en multimeter/tångamperemeter Tror du? Jag funderade länge om det var värt att lägga 599:- för en solpanel som kostade 1300:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 7 Maj , 2018 1 timme sedan skrev Kojak77: Tror du? Jag funderade länge om det var värt att lägga 599:- för en solpanel som kostade 1300:-. Det är dyrt att koppla fel. Det är mycket värt att veta och att inte behöva gissa. Att förstöra ett batteri för att man inte kan mäta kan kosta både pengar och förstörd semester/båttur. En multimeter kostar från någon hundralapp och en tångamperemeter från ca 500:- Tvekar du så börja med en multimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser