bhemac 2 860 Postad 3 Maj , 2018 Då är mina LiFePO4 på väg. Det blev 4st WB-LYP200AHA, 200Ah. Minst 2kWh användbar effekt. Det är tydligen högsäsong nu så man får passa på när de finns på lager. Det blev även 4st 20Ah batterier till elsnurran, 2,6kg! Snurran tar 30A på fullfart men de 20Ah ska räcka till mina utflykter. Annars får man ro om jag inte hittar ett segelkit till min Walker Bay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 3 Maj , 2018 Du har skrivit det i en rad andra trådar vet jag men fyll gärna på med hur du kopplar ihop det hela, vad som laddar, övriga "betänkanden" osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 3 Maj , 2018 En 100A generator på motorn som laddar både hus (LiFePO4) och start (AGM) via en Sterling AB12130. Solpaneler laddar via EPsolar 2215BN All förbrukning går via lastutgången på solregulatorn men invertern går tex direkt på batteriet men dess remote går via lastutgången. Elsystemet är uppdelat på en "Domestic" och en "Navigation" del. Navigationsdelen matas direkt från batteri via egen brytare och egna huvudsäkringar. Denna går alltså inte via lastutgången men har istället ett underspänningslarm. LiFePO4 kommer att grundbalanseras hemma med en liten BMS. I höst får vi se om det finns behov av en "riktig" BMS eller om man kan fortsätta med en liten BMS. Mycket talar för att kommer att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 162 Postad 3 Maj , 2018 7 timmar sedan skrev bhemac: En 100A generator på motorn som laddar både hus (LiFePO4) och start (AGM) via en Sterling AB12130. Solpaneler laddar via EPsolar 2215BN All förbrukning går via lastutgången på solregulatorn men invertern går tex direkt på batteriet men dess remote går via lastutgången. Elsystemet är uppdelat på en "Domestic" och en "Navigation" del. Navigationsdelen matas direkt från batteri via egen brytare och egna huvudsäkringar. Denna går alltså inte via lastutgången men har istället ett underspänningslarm. LiFePO4 kommer att grundbalanseras hemma med en liten BMS. I höst får vi se om det finns behov av en "riktig" BMS eller om man kan fortsätta med en liten BMS. Mycket talar för att kommer att fungera. Jag misstänker att "batteritypsväljaren" på din Sterling ställs i "läge 9 LiFePO4". "Voltage sensor (kabel nr 7 enl installationsanv)" kopplas till förbrukarbatteripacken (LiFePO4) för att ge rätt spänning på förbrukarna. Vilken laddningsspänning får du då på startbatteriet? Det går ju inte att ställa typ av batteri på startbatteriet och inte heller att ge Sterlingen information om dess spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Maj , 2018 8 timmar sedan skrev Lintott: Vilken laddningsspänning får du då på startbatteriet? Startbatteriet får generatorns spänning. Där fungerar Sterling som vilket skiljerelä som helst. För husbatterierna ställs Sterling in för LiFePO4, jag har läst att det ska fungera bra. När jag började fundera på LiFePO4 så kändes Sterling lite överflödig men nu verkar den väldigt vettig, jag får olika laddspänning till hus och start. Laddningsstarten av LiFePO4 fördröjs lite, bra eftersom det batteriet kan ta emot mycket ström. Även att generatorns temperatur övervakas. Men också att Sterling ser till att inte batteriet får för hög spänning, om generatorns laddregulator går sönder så brukar den leverera överspänning och det är inte helt ovanligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 162 Postad 4 Maj , 2018 Det låter ju bra för min del. Då är jag väl förberedd för mitt byte när det blir dags för mig att byta till LiFePO4. Då är det bara att se till att skaffa ett motorbatteri som stämmer med generatorns utspänning. Mina nuvarande AGM lär hålla ett antal år till så jag lär vänta ett tag på att få "snabbladdningsfördelen" med LiFePO4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Maj , 2018 11 minuter sedan skrev Lintott: Mina nuvarande AGM lär hålla ett antal år till så jag lär vänta ett tag Samma här egentligen. Men va fasen, batterierna är ju betalda och kommer till användning som start resp till ankarspel. Det sista kan kanske hamna i en av bilarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 Maj , 2018 Grattis bhemac, Siktar själv på WB-LYP300AHA men inväntar dina erfarenheter visavi BMS etc. (mina BT AGM är ännu i oförskämt gott skick). "LiFePO4 kommer att grundbalanseras hemma med en liten BMS. I höst får vi se om det finns behov av en "riktig" BMS eller om man kan fortsätta med en liten BMS." Vad är en riktig BMS vs en liten BMS. Var går gränserna? Hoppas du håller oss underrättade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev LonelyBird: Hoppas du håller oss underrättade... Nix. Jag tänker inte att rapportera något -- Jag funderade på 300Ah men eurokursen är taskig mot oss och så ville jag ha ha batterier till jollen. -- En "riktig" BMS kan utjämna med flera ampere men kostar runt 2000kr. Då kan man utjämna vid nästan varje laddning. Men när man läser så verkar inte det behovet mest finnas när man ska ladda sin bil på några timmar. Sen tidigare har jag en ISDT BG-8S Smart Battery Checker som kan utjämna med några hundra mA. Men jag har några veckor på mig. Men, framför allt har jag stenkoll på cellerna. Skulle det behövas så får jag investera i en "riktig" BMS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qzrjohan 0 Postad 21 Maj , 2018 2018-05-03 vid 16:15 skrev bhemac: En 100A generator på motorn som laddar både hus (LiFePO4) och start (AGM) via en Sterling AB12130. Solpaneler laddar via EPsolar 2215BN All förbrukning går via lastutgången på solregulatorn men invertern går tex direkt på batteriet men dess remote går via lastutgången. Elsystemet är uppdelat på en "Domestic" och en "Navigation" del. Navigationsdelen matas direkt från batteri via egen brytare och egna huvudsäkringar. Denna går alltså inte via lastutgången men har istället ett underspänningslarm. LiFePO4 kommer att grundbalanseras hemma med en liten BMS. I höst får vi se om det finns behov av en "riktig" BMS eller om man kan fortsätta med en liten BMS. Mycket talar för att kommer att fungera. Hej Bhemac, Hur har det gått med uppgraderingen till LiFePo4? Jag är sugen på att göra detsamma för mina husbatterier! Laddaren från Sterling verkar bra. Klarar din Solcellsregulator LiFePo4? Går den direkt mot den nya batteribanken eller kör du även denna via Sterling? Tack på förhand, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 21 Maj , 2018 (redigerade) Precis före lunch idag anlände batterierna de står ännu så länge i en fin trälåda i garaget. De har tydligen åkt runt i landet med TNT. Innan de hamnar i båten så måste jag fästa VVBn. I det gamla batterirummet blev det plats för både VVB och LiFePO4 och totalvikten är lägre. Min EPsolar har inget färdig inställning för LiFePO4 så de närmaste dagarna ska utreda exakt hur jag ska ställa in. Men först ska jag ladda/balansera. Man skulle kunna använda Sterlingen, får den bara >13,5V så fixar den det men nu har jag EPsolar. Redigerad 21 Maj , 2018 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 22 Maj , 2018 En viktig funktion hos solregulatorn är att stänga av lastutgången när batterispänningen blir för låg. Jag kombinerar detta med ett lågspänningslarm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser