Gå till innehåll
fredag 19 juni 2026
Mambo

propeller samma för Yanmar o Volvo S-drev?

Rekommendera Poster

Man ser ibland utannonserade beg foldingpropellrar där man påstår att de passar Volvo och Yanmar S-drev.

Är det samma splines infästning mm. på dessa 2 motordrev? Snurrar propellern åt samma håll på dessa motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!  Jag kopte en begagnad som suttit pa Yanmar, passade rakt av pa mitt Vp-120

Kolla bara rotationsriktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Mambo säger:

Man ser ibland utannonserade beg foldingpropellrar där man påstår att de passar Volvo och Yanmar S-drev.

Är det samma splines infästning mm. på dessa 2 motordrev? Snurrar propellern åt samma håll på dessa motorer?

Jag köpte en folding på blocket nyligen.

Kollade på ett par alternativ. Den ena hade suttit på yanmar och den andra på s-drev.

Jag fick veta att det ska vara samma. Det är vänstervarv. Minns dessvärre inte 100% vilken av dom jag köpte. Passade perfekt iaf.

20180412_155244_(1).jpg

20180412_155233.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag snackade med Propellerservice i Surte om det här om nyssens. Alla drevfabrikat har samma infästning och snurrar åt samma håll.

Vissa propellrar finns ju med nav för både drev och axel, så det skulle väl vara möjligt att genom att blanda friskt få ihop en propeller för drev som snurrar åt fel håll, men det är inte så de säljs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...