Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gurks

Skicka AIS data från Lowrance Link--8 till en Simrad NX40 plotter

Rekommendera Poster

Jag har lusläst manualer både för Lowrance Link-8 VHF till en Simrad NX40 plotter och enligt manualerna så ska VHF'en skicka AIS med NMEA2000 protokollet. VHF'en får info från plottern med både fart och postion och AIS infor om andra båtar. Problemet är att plottern inte visar de båtar som visas i VHF'en.

 

Är det någon klok här på forumet som har haft samma konfiguration med plotter och VHF som lyckats lösa detta och som kan förklara hur man gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

N2K kan ha lite egenheter i samverkan mellan olika fabrikat. Ibland kan det behövas en presentationsenhet/plotter av samma fabrikat som "sändande enhet" för att få igång det. Jag hade ett sådant problem med tankgivare kopplade till Raymarine presentationsinstrument.

 

I år har jag installerat en Garmin/Nexus vindgivare via Garmins adapterburk till en Raymarine N2K inkoppling. När det var färdigkopplat så slog jag på strömmen och tittade på Raymarineinstrumenten och då fanns vinddatan där, så ibland fungerar det som tänkt trots blandning av fabrikat...    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Link-8 med simrad NSS och det funkar som det skall. Dock är NX40 av lite  äldre årgång så det är hu ingen garanti. Skal ju finnas en kryssruta i någon meny typ ”enable ais”

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för input ziggemannen, så AIS information från Link-8 VHF'en visas alltså i din plotter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yep. Snygga trianglar på plottern med fartygsinfo om jag markerar ett objekt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...