Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
Broadsword

Ledning genom skrov

Rekommendera Poster

Hej alla, jag har skaffat ett Lowrance ekolod/plotter till veetifr pris på båtmässan.

 

En skimmergivare följde med i kartongen. Jag tänker installera denna under skrovet ungefär som en genomgående givare fast nu bara dra igenom givarkabeln.

 

(Har inte råd att köpa downscan-givare genomgående)

 

Frågan är om det finns vettiga skrovgenomföringar för bara kabeln som sluter tätt.

 

Vet någon?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du hittar en lämplig plats inne i båten och antingen fäster givaren med epoxy, eller bygger ett "akvarium" med olja eller vatten på samma plats där du monterar givaren i som om den satt i fritt vatten. Om du har solitt laminat (inget distansmaterial) så funkar det fint att skjuta med givaren genom skrovet. Jag har ett ekolod från Lowrance (Hook 4), med troligtvis samma modell givare (i så fall har den Downscan, men inte Sidescan, men du kanske menade en givare för montering i genomföring?), och jag har testat den genom skrovet, i en vattenfylld påse. Funkade finfint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Du har helt rätt. Det är skimmer med downscan men ej sidescan.

 

Kan givaren skjuta genom träskrov? I så fall låter ditt förslag kanonbra. Slipper dessutom stressen att få i den innan sjösättningen.

 

Glömde tyvärr ange att båten är en träjulle. (Skäms)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, för trä vet jag faktiskt inte. En snabb sökning ger resultat där folk beskriver att det funkar. Men det är ju bara att testa (om båten är i sjön).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen.

 

Hm, verkar lite olika bra beroende på användaren.

 

Man vill ju helst slippa göra hål i skrovet, men jag är osäker här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ, om du ska ha den för fiske, är att montera den på en pinne som du kan fästa vid sidan av båten, på ena sidan. Gäller bara att komma ihåg att ta upp den om du ska lägga till med den sidan mot kaj...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

att montera den på en pinne

Så har jag kört men med pinnen i aktern.

--

Fyll en plastpåse med vatten och testa med den mellan skrov och givare. Ska du monter givaren inombords så sätt den i ett rör fyllt med glykolvatten. Limma med epoxi har jag gjort en gång. Trots prov så fungerade det inte när epoxin härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med pinnen i aktern är att båten kan ge turbulens som stör, i synnerhet om propellern är en bit framför.

 

I vårt fall skulle en akterspegelsmontering ge ekon från roderbladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, raol säger:

Problemet med pinnen i aktern är att båten kan ge turbulens som stör

Enkelt att prova. Såg en kille som hade den på sitt utanpåliggande roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...