Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
hinken

Framrutan har släppt från ramen (bild) Ryds 695

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag upptäckte att framrutan har släppt från aluminiumramen som håller ihop alla fönsterrutor, jag försökte med handkraft att trycka tillbaka framrutan i ramen

men lyckades inte.

 

Troligen är det kapellet som hållit ett tryck bakåt som troligtvis gjort att limningen/tätningen släppt och töjt/böjt ramen så att den inte vill svikta fast igen.

Bifogar en bild.

 

Hur gör man för att laga detta?

Ska man värma aluminiumramen och försöka böja ner den igen samt hur tätar man rutorna som ska sitta i själva ramen (och att de sitter fast sedan)

Eller bör man rent av kanske lämna in båten till någon glasmästare?

 

Glipan är mellanrummet som syns mellan glaset och ramen, egentligen ska glaset sitta fast på ramen enligt bilden

 

5ac8f4784bd26_framruta695.jpg.5509fc97a756cb139100a1fd4386ae39.jpg

Tacksam för tips

 

Mvh Alexander 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!
Ditt foto är inte så jättetydligt men jag antar att det faktiskt ser ut som i bilden nedan?
I så fall...


Kapellet fästs i den (normalt) påklämda profilen så nån särskild tätningsmassa eller packning behövs väl knappast?
[Fast regnvatten tycks ha en olyckssalig förmåga att trotsa tyngdlagen och ta sig in på de mest obegripliga ställen, så osvuret är bäst. Men förtöjd i hamn med fastsatt regnkapell så finns väl åtminstone ingen fartvind som kan hjälpa sådant lagtrots. :-)]


Kan spontant tycka tre saker, att...
1. Nej, absolut ingen värme på listprofilen!
(Alldeles för varmt innan metaller mjuknar, riskerar att ge diverse dyra brännskador.)
2. Eftersom profilen de facto halkat av glasrutans kant utan att skada delarna så borde det gå att på nåt sätt "klämma dit delarna helt oskadade igen"? Tydligen inte med handkraft men ändå.
3. Träbåtsfundering, vid basning (böjning) av trä används många tvingar på rad som succesivt kan anspännas utan att överbelasta nån särskild punkt. Nåt liknande här, men två mjuka händer "som försiktigt tvingar" räcker uppenbarligen inte till riktigt??
3a. TS Alexander vill knappast behöva köpa en massa dyra kraftiga skruvtvingar "á la basning" bara för detta enda tillfälle. (Behövs nog inte heller, klen profil/list så hans nävakraft var nog inte särskilt långt ifrån att lyckas?
3b.Nån som har nåt fiffigt lågbudget mek-tips vad gäller att ersätta tving-nävakrafter i detta fall. Förutom en extra medhjälpare som ger fyra händer??)
3c. Du tycks ha en stadig rundstångs-greppbåge strax för om vindrutans kant i samma höjd? (I så fall finns nåt stadigt att utgå ifrån vad gäller "skonsamt men tvångsstyrt" intvingande av den förbaskade rutjäkelns/profiljäkelns långa kant!?)
Bara funderingar. :huh:

Bildkälla
ryds695dc.vindruta.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för fina råd,

Rutan ser precis ut som bilden du postade,

 

Jag ska ner igen inom en snar framtid och kolla hurvida jag har möjlighet att använda mig av grabbräcket som går runt fönsterrutorna för att tvinga ner listen.

 

Är det något speciellt lim/tätning som bör användas eller ska den helt sonika klämmas fast på rutornas övre del?

 

Jag hörde av mig till en glasmästare (han vill inte ta sig an jobbet)

och båtmecken hade inte gjort något liknande tidigare,

 

så jag får kanske förlita mig på din och forumets påhittighet för att försöka få till en hållbar lösning

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Rydsbåtar, tycker att de måste ha koll på hur detta åtgärdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...