Gå till innehåll
tisdag 16 juni 2026
Botved

Märklig profil på köl och roder??

Rekommendera Poster

Vår båt har fällköl (fällbart delen mycket smal men rätt djup, mer som ett centerbort) och fällbart roder. Båten är ritad av Bergström och Ridder vilka ju hade ett mycket gott rykte när det gällde hydrodynamik och aerodynamik. Varför tror ni profilen blir konkav i aktre halvan??? Experiment eller någon vinst med detta? Båten sticker 2.05 djupt vilket ju är rätt mycket för en 30-fotare från 80-talet. Både roderblad och kölbladet har samma typ av profil. Lägger även en bild på hela centerbordet om det kan ge mer hjälp.

IMG_20180325_184544.jpg

IMG_20180325_184610.jpg

IMG_20180325_184620.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kännedom av konstruktörerna är det väl någon effekt som dom vill förstärka eller eliminera.

Tyvärr kan vi inte fråga då ingen av dem finns med oss längre.

Lite värdelöst vetande; det är dessa båda herrar som är pappor till windexen vi stirrar på i masttoppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en ganska enkel person när det gäller sådant här. Visserligen har jag fått lära mig att konkava ytor bromsar pga sug bildas, men å andra sidan - funkar båten som den ska hade jag inte ändrat något alls. Å andra sidan kan du försöka kontakta Jimmy Hellberg som seglar Pac-Man (en annan B&R-konstruktion) och är insatt i den här typen av frågor samt engagerad i kappsegling (bl a ledarmot i SRS-kommittén) för att se vad han kan ha för tankar i frågan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Botved säger:

Båten är ritad av Bergström och Ridder

Windex 92? Spännande och genomtänkt båt som jag tittade på en gång i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att herrarna B&R strävat till att öka på kölens "lyftande" effekt på kryssvinklar.

Det där med konkav yta på flygplansvingens undre yta experimenterades med för ett antal decennier sen. Tanken var att kontrollerat åstadkomma microturbulens under vingen vilket skulle öka tryckdifferensen och därmed lyftet (det gör man ju i princip även med flapps under take off).

Jag har för mig att lösningen hade en egen skola en tid men i dagens värd har den blivit en omöjlig tanke pga det ökade dragget som Peter-K så riktigt talar om. Flygindustrin vill ju inte öka bränslekonsumtionen...

B&R kanske experimenterade med att försöka öka på lyftet vilket kanske totalt sett kunde ge mera nytta än det ökade dragget. Svårt måste det ha varit då kölens lovartsida också hade en konkav yta som lätt får microturbulensen att övergå till macroturbulens med resultat att kölen stollar...

Vem vet, kisarna kan inte höras men jag gissar att ovanstående kan ha varit deras strävan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT

Vet någon vad som hänt med Bergströms segelbåt som han ägde och renoverade innan han flyttade till USA?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett annat forum har Håkan Södergren svarat på en fråga som gäller några av hans konstruktioner. Lägger in det nedan. Inlägget är från 2006.

"Den konkava aktre delen av profilen kallas att man "kuspar" profilen. Vad det egentligen handlar om är att man förlänger profilen akterut något, kanske 15% för att få en tunnare avslutning på profilen. Om man talar om profiler som sitter på prestandabåtar eller kappseglingsbåtar så är det helt klart att man alltid kuspar profilen. Det ger definitivt ett lägre motstånd för kölen och även rodret för den delen. 
Så ser alla moderna kappseglingsbåtar ut. Om dom inte är utrustade med den typen av köl så måste man nog anse att dom inte är särskilt tekniskt uppdaterade.
Däremot kan den här typen av kölar ha andra mindre önskade bieffekter som man inte vill ha på en standardbåt. Om man inte har en köl eller roder som är mycket välgjord med god finish så kan man få vibrationer eller ett surr i kölen som kan vara väldigt irriterande. Det gäller i ännu högre grad för roder. Av den anledningen så bör man vara försiktig att använda kuspade profiler på standardbåtar som ofta har en lägre grad av finish i botten. Därför ser man det sällan numera på standardbåtar."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Denna typ av profil kan ge lite bättre egenskaper.Se bifogade jämförelse mellan några varianter

Image1.jpg.4359d3a0a1611d4dd6312a427e210bd2.jpg

Image1.jpg

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...