Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
forgus31

Maxspänningsrelä för lipobatteri

Rekommendera Poster

Mitt nya 11V lipobatteri får inte laddas till mer än drygt 12V och behöver ett brytande relä som klarar 150A och är in ställbart.  Har svårt att hitta rätt på Ebay, ni är mycket bättre på det och jag gkan testa funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. I min dröm finns ett relä som bryter vid inställbar maxspänning 12,40V och klarar bryta likström 150A.  Lika enkelt att koppla in som Biltemas relä som sluter laddningen till husbatteriet. Ljusbågar vid likström är risken för reläer av enklare slag men en kontaktor kan klara det .  Ljusbågar kan fortsätta leva fast reläet är i frånläge och reläet går då upp i rök rätt snabbt med 100A som eldar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog ett spänningsrelä och ett kraftrelä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, forgus31 säger:

- - -

Ljusbågar vid likström är risken för reläer av enklare slag men en kontaktor kan klara det .  Ljusbågar kan fortsätta leva fast reläet är i frånläge och reläet går då upp i rök rätt snabbt med 100A som eldar på

För att släcka gnistorna vid brytaren i gamla fördelare i bil så användes ju en kondensator.

Kondensator som gnistsläckare borde väl fungera även på ett större relä. Det finns säkert någon mer kunnig här som kan bekräfta/dementera om det skulle fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Lintott säger:

För att släcka gnistorna vid brytaren i gamla fördelare i bil så användes ju en kondensator.

Var inte den mer till för att minska radiostörningarna?

Varistor är ett sätt att släcka gnistor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn borde hålla spänningen kvar på sin 12V-nivå och då blir det inte långa gnistor. Varför har man inte kondensatorer lite här och där? Borde vara lugnare för all elektronik med nåt som effektivt förhindrar spikar. Statisk eller induktivt skapade transienter. Blixtnedslag är inte ovanligt i grejer som ligger högre än omgivningen. Kondensator med märkspänning lite högre än 12V. Billigt elektronikskydd. Ett motstånd som laddar ur kondensatorns energi kan vara bra så inte spänning ligger kvar. Jag hade problem med mitt ekolod som jag fick byta en bränd transistor på ett par gånger. Där lade jag in en kondensator på spänningsmatningen tillhela instrumentpanelen. Tror inte jag bytt nån transistor sen dess. En billig försäkring, Ett par kr för en 100 uF 50V. 1kohms motstånd för urladdningen drar sakta ur energin i kondensatorn men drar ingen nämnbar ström I=U/R=12/1000=0,0012A eller 0,12mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn är inget bra skydd mot spänningstoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte som hf-skydd för radio och likn. men visst äter kondensatorer upp energi. Inte den som stör men förstör

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. En Zenerdiod borde hålla koll på maxspänningen. Är dock osäker på vad den pallar map höga strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

115A ger generatorn och det vet jag att ingen zenerdiod klarar men en krets med zener som släpper reläet vid zenerknäet ingår kanske i mitt drömrelä. Men varför göra nåt själv. Vad ska då kineserna hitta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, forgus31 säger:

115A ger generatorn och det vet jag att ingen zenerdiod klarar men en krets med zener som släpper reläet vid zenerknäet ingår kanske i mitt drömrelä. Men varför göra nåt själv. Vad ska då kineserna hitta på?

 

Men det är en spik du vill döda och den har inga 115A. En varistor klarar spikar i samband med åska men det finns andra komponenter som tydligen sitter i bilar.

Sterling har en grej för några hundra.

Men varför krångla till det? Stryp fältspänningen så behöver man inte bryta några stora strömmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas på möjligheten att  reglera spänningen neråt med sense på generatorns regulator med två Volt adderad till batteriernas 14.4V kanske jag får ut12.4V från generatorn. T.v skaffar jag en solcellsregulator för 12.5V maxspänning.trecells lithiumjonbatteri. Finns sånt man kan lita på? Några tiondels Volt för högt så är det nattinatt med det batteriet. Svångrem hängslen, larm och okulär kontroll blir det nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns generatorbrytare med AFD (Alternator Field Disconnect). Bryter först fältlindningen och sedan strömmen till batteriet. Tex BlueSea har sådan. Finns även som relä.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-22 på 17:27, bhemac säger:

Det finns generatorbrytare med AFD (Alternator Field Disconnect). Bryter först fältlindningen och sedan strömmen till batteriet. Tex BlueSea har sådan. Finns även som relä.

Verkar ju rätt tänkt men hur hittar jag fältlindningen? Har generatorn väl börjat ladda räcker det väl inte att bryta laddlampans "startström" till fältet.  Varför använder inte någon sensingången för de externa laddgrunkorna? Måste man göra allt själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DF på generatorn ska vara kopplad till fältlindningen. Ofta sitter regulatorn utanpå och då är det bara att öppna mellan DF och regulatorn.

Min nya 100A generator ser ut som på bilden. Längst ned sitter regulatorn, lossar man den så sitter DF där, ett flatstift som skjuter in i regulatorn. Laddlampan har inget med saken att göra.

Längst ned en principskiss av generatorn. Regulatorn kan vara kopplad på plus eller minus-sidan men det spelar ingen roll, man ska bara bryta mellan DF och fältlindningen.

När fältlindningen är bruten kan generatorn fortfarande ge lite spänning men ingen ström

Generator ny.png

Generator principskiss.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

DF på generatorn ska vara kopplad till fältlindningen. Ofta sitter regulatorn utanpå och då är det bara att öppna mellan DF och regulatorn.

Min nya 100A generator ser ut som på bilden. Längst ned sitter regulatorn, lossar man den så sitter DF där, ett flatstift som skjuter in i regulatorn. Laddlampan har inget med saken att göra.

Längst ned en principskiss av generatorn. Regulatorn kan vara kopplad på plus eller minus-sidan men det spelar ingen roll, man ska bara bryta mellan DF och fältlindningen.

När fältlindningen är bruten kan generatorn fortfarande ge lite spänning men ingen ström

Generator ny.png

Generator principskiss.jpg

Föredömligt! Så klart svar och ändå oavlönat och noll provision. En väldig massa pluspoäng i himlen.

Dubbelt med bravo får du här.

Bravo!

Bravo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, forgus31 säger:

ändå oavlönat och noll provision.

you ain't seen nothing yet...

Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...