Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
raol

"Blinda" skrovgenomföringar - finns det?

Rekommendera Poster

I främre delen av båten sitter en genomföring för ekolodsgivare och en avstängd genomföring för en icke längre existerande toalett. Det verkar sippra in lite vatten där framme hela tiden, så nästa gång båten är på land tänker jag ta bort båda (det nya ekolodets givare ska sitta inne i båten - testade med den i vattenfylld plastpåse med gott resultat nyss) och på nåt vis få det tätt efteråt igen. Att slipa och fylla igen med glasfiber och epoxy skulle kännas bra långsiktigt, men den tiden kommer inte att finnas när det väl är dags (sannolikt bara lyft över dagen och då ska transport till och från, rengöring, samt bottenmålning hinnas med).

Min tanke var i stället att sätta dit pluggar som fästs på samma sätt som en genomföring. Dvs, en fläns på utsidan och sen en mutter på insidan. Men utan ett rör igenom. Bara en solid plugg. Jag har ett svagt minne av att jag sett en bild på en sån, men har inte lyckats hitta nåt exemplar på båttillbehörsbutikerna.

Ett alternativ skulle väl vara att skaffa en ny genomföring av rätt dimension, och sen skaffa ett passande skruvlock, som jag sett finns ("renspropp" är märkligt nog namnet på dem) som jag fäster ordentligt med gänglås eller liknande, och som extra säkerhet kan jag fylla röret utåt med nån solid massa som jag kan avsluta med en slät yta utåt. Det borde funka, va?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista borde väl funka. Använd då spackel av något slag, det är gjort för att inte sjunka. Kanske måste man vara noga med tätheten för att undvika frostsprängning. Kanske bäst att låta röret vara öppet. Tror inte pluggen på insidan är något som måste säkras på annat vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plugg/lock med vanlig VVS gängtätning är lämpligt för att "plugga" genomföringen. Fyll inte röret, det är ingen större mening med det.

 

Men om du ändå måste byta - varför inte då plasta igen hålet när du ändå har allt borttaget ?  Är snabbt gjort och då slipper du oroa dig. Dessutom verkar det ju vara under vattenlinjen, dvs finishen är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, tiden finns inte. Jag har aldrig arbetat med glasfiber och epoxy tidigare, och tänker inte göra mitt första försök i ett så tidspressat läge.

Men då försöker jag med att sätta dit en ny och sätta på ett lock. Tack för input! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det då alltså det som går under det lite märkliga namnet "renspropp" som jag ska ha som lock?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller vänta, de verkar vara för invändigt gängade rör. Jag måste ju få tag i nåt som är för utvändigt gängade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, detta verkar jag behöva. Ser det rätt ut?

Först själva genomföringen:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/1½_BORDSGENOMFORING_K?id=04664
 

Sen en adapter för att få utvändig gänga till invändig gänga:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/1½_RORMUFF?id=04765

 

Och till sist själva proppen för att täta det hela:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/1½_RENSPROPP?id=04902

 

Det blir en väldigt lång anordning. Inte säker på att den får plats i det utrymmet. Kanske jag kan kapa röret på genomföringen lite. Tror knappast att skrovet är mer än 5-10 mm tjockt där.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dels skulle jag nog vilja påstå att det går minst lika fort att plasta igen hålet som att sätta dit en ny genomföring och plugga den. Dels är det inte svårt att  plasta, inte dyrt heller. Och eftersom det är stora genomföringar du verkar behöva plugga blir det nog t.o.m. billigare.

 

Sedan behöver man inte köpa sådant i båtbutiken om du väljer "din" lösning. Det är vanliga VVS-prylar. Titta t ex här: https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-huv-08/

Och är bordgenomföringen väldigt lång så ta en vinkelslip och kapa av den :P.

 

(Att det heter renspropp är inte alls konstigt, då de används för att plugga t ex renshål på en VVS-ledning. T ex där man kan behöva komma in och rensa på en längre sträcka eller i en bra vinkel).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för nån som kan och vågar går det säkert snabbt att plasta. Jag ser framför mig ett par dagars arbete. Slipa rent på utsidan och insidan. Tvätta med aceton. Låta torka. Tejpa fast vaxat papper på utsidan och bygga en plugg i hålet med fiberblandad epoxy. Låta härda. Slipa ner koniskt på insidan och utsidan. Tvätta igen. Väta ytorna med epoxy och sen laminera med glasfiberväv. Låta härda. Slipa slätt. Tvätta rent och låta torka. Spackla och täcka med epoxytätskikt på utsidan. Låta härda. Slipa/polera till slät och jämn yta. Ungefär så. Och det på två hål. Inget snabbt jobb...

Och det finns det inte tid till eftersom båten sannolikt inte ens kommer att stå på land i mer än 5-6 timmar, där det mesta av tiden går åt till att tvätta och bottenmåla.

Att skruva loss/panka ur en genomföring och sätta dit en ny, med lite tätningsgucka här och var, lär gå mycket snabbare.

Storleken på hålen vet jag faktiskt inte. Men det är ju en rejäl klump till ventil som sitter där, och det är ett toalettavlopp, så jag skulle tro att det är en riktigt grov sak. 1.5 tum känns rimligt. Den andra är nog i samma storlek. Det får jag förstås mäta innan det är dags, så jag hinner beställa hem grejerna till upptagningsdagen.

Ok, "huv" alltså! Tackar!
Det sägs ju att man bör välja avzinkningssäkra genomföringar, men jag antar att det inte är särskilt viktigt i det här fallet. Planen är inte att detta ska vara mer än en tillfällig (<2 år) lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Det sägs ju att man bör välja avzinkningssäkra genomföringa

All mässing inom VVS sak vara avzinkningsfri. Ventiler, i synnerhet inte de man köper i båttillbehörsaffärerna är inte alltid det enl någon test jag läste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver "VVS", menar du då "landbaserat"? För det kallas ju VVS även hos båttillbehörsfirmorna.


Frågan är ändå om det har nån betydelse på 1-2 års sikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:

När du skriver "VVS", menar du då "landbaserat"?

Ja. Tror det är ett villkor i byggstandarden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört med polyester och väv, ungefär så här:

- Fräs till kanterna, ju fulare desto bättre. Nu försvinner också den mesta "skiten". 10 min

- Torka rent med Aceton. Tar 5 min, ingen "torktid" - den dunstar snabbt

- Klippa glasfiberbitar och blanda polyester. 15 min

- Lägg på ett par lager glasfiber på insidan, kladda på polyester med en pensel

  Fortsätta på utsidan med 4-5 lager, kan läggas vått. 20 min.

- När det härdat, slipa utsidan och måla på topcoat. Totalt 30 min

- Måla på bottenfärg

 

Mindre än 2 tim för ett hål och båda på kanske 3 tim. Sedan har du inget hål att oroa dig för längre och inget som sticker upp på insidan. Men det finns ju som sagt olika sätt ;)

 

(Har gjort exakt denna procedur ett par gånger, och det tar faktiskt inte så lång tid. Körde med huv/pluggad genomföring ett par år först på ett ställe, men gjorde det sedan "ordentligt")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är notoriskt långsam i nästan allt jag gör. Jag jobbade ett tag som cykelförsäljare där jag också förväntades meka ibland. Inga problem att göra meksysslorna, men jag tog många gånger längre tid på mig än mina kollegor. Trots att jag tyckte att jag jobbade så snabbt jag bara kunde.

Polyester är inte aktuellt att använda. Lukt och härdningstid är båda oacceptabla. När jag väl gör det (om vi kanske tar upp båten nästa vinter, t ex) så blir det med epoxy. Och gjort ordentligt. Det förutsätter förstås att vi lyckas få plats nånstans där vi har tillgång till el. Det är tyvärr inte alls säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:

Polyester är inte aktuellt att använda. Lukt och härdningstid är båda oacceptabla. När jag väl gör det (om vi kanske tar upp båten nästa vinter, t ex) så blir det med epoxy. Och gjort ordentligt. Det förutsätter förstås att vi lyckas få plats nånstans där vi har tillgång till el. Det är tyvärr inte alls säkert.

 

Lukten löser man med en enkel halvmask för 150-200:- från Biltema, JULA, Clas Ohlson. Den har du stor nytta av även i andra sammanhang, tror jag. Och epoxin är inte så "snäll" som man kan tro...

 

Det där med härdningstiden förstår jag inte. Polyestern härdar på 15-30 min, ungefär som epoxin.  Nu får man ju tycka som man vill, men för att jag är nyfiken - varför är det "oacceptabelt" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl inte konstigt att man inte vill plasta för första gången i en båt som ska ner igen samma dag. Det hade jag aldrig gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, AndW säger:

Men det är väl inte konstigt att man inte vill plasta för första gången i en båt som ska ner igen samma dag. Det hade jag aldrig gjort.

Nej, naturligtvis inte. Är båten bara uppe ett par tre timmar är det tajt.

 

Men nu handlade det ju om åtgärden när båten kommer upp en längre tid om jag fattade det rätt, och att TS då ändå vill göra det med epoxi istället för polyester. Det är i jämförelse med epoxin som jag var nyfiken på varför polyesterns härdningstid är "oacceptabel".

 

Men det var alltså mest av nyfikenhet....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det går snabbt och enkelt att plasta igen hål. Men i detta fallet skulle jag definitivt ha kvar en genomföring, den kan komma till användning i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Om man inte har en vattentempmätare (för bad t ex) kan man med fördel ta en vanlig hemtermometer med yttre tempgivare och tejpa denna givare mot skrovgenomföringen, och sedan lägga några isolerande varv tejp utanpå. Metallen leder värme så bra att det blir väldigt rätt, fast givaren sitter utanpå metallen och inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomhärdningen tar ju dygn för polyester, jämfört med timmar för epoxy. Vidhäftning är långt bättre för epoxy, och epoxy luktar obetydligt jämfört med plaststanken (som dessutom finns kvar länge, länge). Epoxyn är knepig ur sensitiseringssynpunkt, men med rätt material i skyddshandskarna så ska det funka rätt bra. Jag är extremt bra på att inte få saker på mig. Skulle nog utan problem kunna serva en motor i en skjorta som är vit både före och efter.

Och, som jag skrev, planen är att göra det ordentligt i ett senare skede, men en snabbfix vid nästa upptagning är det planen med nya, lockförsedda genomföringar som gäller. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja....

Håller kanske inte riktigt med om allt, särskilt inte att det skulle behöva vara något problem.

 

Men det viktigaste är att du fått saker belysta från olika håll så du har lite lösningsalternativ, och inte minst fått svar på ursprungsfrågan om rördetaljerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet tycker jag är att epoxin behör värme. Sjunker temperaturen så avstannar härdningen. Har polyestern kommit igång att härda så alstrar den sin egen värme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...