Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
V500

Vad är detta för landströmsenhet?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet någon vad detta är för landström som jag har i min båt? Hittar ingenting om den på nätet.

"All In One" 12V 20A är den enda text jag hittar förutom typskylten. Men jag har ingen ening om vad det är för märke på enheten.

 

Dens fläkt går konstant och är ganska högljudd så jag har funderat byta den mot en CTEK M100 eller M200.

 

IMG_20180303_200748_resized_20180303_082054623.jpg

IMG_20180303_200839_resized_20180303_082054983.jpg

IMG_20180303_200901_resized_20180303_082054243.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, V500 säger:

- - -

Dens fläkt går konstant och är ganska högljudd så jag har funderat byta den mot en CTEK M100 eller M200.

 

Det ska finnas en knapp att trycka in för "nattläge" som stänger av fläkten. Den laddar lite mindre men blir tyst.

Det är ju tråkigt att behöva byta ut den eftersom den är både laddare, inverter och landströmscentral. Att byta till en CTEK gör att du får byta fler prylar om du ska behålla samma funktionalitet. Minimum är ju en landströmsenhet som du behöver komplettera med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna Franska pryl är väldigt bra, ersätt den inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kanske inte är så tokig iallafall.

måste försöka hitta en manual till den. 

För hittar ej en enda knapp var man kunde ändra läge till natt inte heller någon info om att det är inverter .

mitt behov är egentligen en laddare som ger 5A det täcker värmaren och kylskåp på höstarna. mera än det behöv jag ej då jag även har solpaneler som räcker 3-4dagar i naturhamn på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag manualen. Inget nattläger men fläkten stannar när den övergår från laddning till underhållsladdning. Undrar om det alls händer när kylskåpet och wallas 2400 värmaren Drar ca 3A Den har heller ingen inbyggd inverter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hamn så är det bästa att driva den elektriska utrustningen med ett nätaggregat och koppla bort batterierna. Detta ger oftast en betydligt bättre livslängd för batterierna.

Eftersom fläkten aldrig stannar så betyder det att laddningen aldrig övergår till underhåll, typisk obra.

Enklast en omkopplare eller relä som kopplar förbrukarna till antingen batteri eller nätaggregat. Nätaggregatet ska ge tex 10A@13,6V.

 

Ett mycket bra och enkelt trix med kylen:

Eftersom kylen kan gå på 12-24V så matar man kylen med 24V från ett nätaggregat. Man måste också ha en diod i ledningen till batterierna så att inte strömmen går "bakvägen". Ett nätaggregat 2A@24V kostar någon hundring. Det hela sköter sig självt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, V500 säger:

- - -

Den har heller ingen inbyggd inverter.

Jag läste nog lite slarvigt i manualen. Det är elcentral och laddare som kombinerats i burken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-04 på 11:47, bhemac säger:

I hamn så är det bästa att driva den elektriska utrustningen med ett nätaggregat och koppla bort batterierna. Detta ger oftast en betydligt bättre livslängd för batterierna.

Eftersom fläkten aldrig stannar så betyder det att laddningen aldrig övergår till underhåll, typisk obra.

Enklast en omkopplare eller relä som kopplar förbrukarna till antingen batteri eller nätaggregat. Nätaggregatet ska ge tex 10A@13,6V.

 

Ett mycket bra och enkelt trix med kylen:

Eftersom kylen kan gå på 12-24V så matar man kylen med 24V från ett nätaggregat. Man måste också ha en diod i ledningen till batterierna så att inte strömmen går "bakvägen". Ett nätaggregat 2A@24V kostar någon hundring. Det hela sköter sig självt.

 

Låter väldigt krångligt och onödigt med nätaggregat, dioder etc? har man en fungerande smartladdare. Går den automatiskt till underhåll vid fulla batterier. Laddar den på mer om du förbrukar mer vid underhåll? Ser inte hur den lilla förbrukning detta kan innebära vid snabba toppar kan försämra batteriernas livslängd avsevärt? Rätta mej gärna om ja har fel.

 

V500: köp en ny smartladdare om din nuvarande inte verkar ok.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Christian85 säger:

Laddar den på mer om du förbrukar mer vid underhåll?

Laddaren tror att den ska påbörja  en ny laddningscykel när tex kylen startar. Följden är att laddaren går för fullt mest hela tiden och batterierna dör i förtid. Att ladda och ta ut samtidigt kallas cyklisk drift och det är inte laddaren avsedd för.

Är det för krångligt att koppla in ett nätaggregat så är det bara att slanta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en ctek 5A 8-Stegs laddare som jag använde i somras. Den övergår i underhållsladdning och hålls där fastän kylen startar. Men olika laddare har väl lite olika system på hur mycket eller hur lång tid spänningen skall sjunka förrän de börjar en ny laddningscykel. 

Redigerad av V500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...